Τροφές κατοικίδιων
Η καινοτομία στις τροφές κατοικίδιων οδηγεί την αγορά με νέες συνταγές, λειτουργικά συστατικά και premium προϊόντα.
Παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και τις προκλήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού, χιλιάδες νέες κυκλοφορίες προϊόντων πραγματοποιούνται κάθε χρόνο στον κλάδο των τροφών κατοικίδιων. Η επιτυχία τους εξαρτάται από την ικανότητά τους να ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες των καταναλωτών. Σε μια οικονομικά αβέβαιη χρονιά με αλλαγές στις προτεραιότητες των καταναλωτών, οι τροφές κατοικίδιων ξεχώρισαν ως μια ανθεκτική και πλούσια σε καινοτομία κατηγορία μέσα στο χώρο των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Οι παραγωγοί συνεχίζουν να επενδύουν στην ανάπτυξη νέων προϊόντων, εστιάζοντας λιγότερο στη δημιουργία νέων εμπορικών σημάτων και περισσότερο στην ενίσχυση των υπαρχόντων σειρών τους.
Η κάλυψη των αναγκών των κατοικίδιων σήμερα
Η παγκόσμια αγορά τροφών κατοικίδιων προβλέπεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό 3,5% (σε σταθερές τιμές 2025) μεταξύ 2025 και 2030, φτάνοντας τα 155 δις ευρώ έως το τέλος της δεκαετίας. Για να επιτευχθεί η ανάπτυξη και η μακροπρόθεσμη δυναμική, τα brands πρέπει να χρησιμοποιούν την καινοτομία για να προσφέρουν εξατομικευμένες λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των κατοικίδιων σε όλα τα στάδια ζωής, να προσαρμόζονται στις δημογραφικές αλλαγές και να ισορροπούν την premium προσέγγιση με την προσβασιμότητα σε ένα ευρύ κοινό. Παρά τις οικονομικές δυσκολίες και τον ανταγωνισμό, η καινοτομία στις τροφές κατοικίδιων παραμένει ισχυρή. Ο αυξανόμενος αριθμός νέων προϊόντων και η μερίδα τους στις συνολικές προσφορές στο ηλεκτρονικό λιανεμπόριο υποδηλώνουν μια ανταγωνιστική κατηγορία που προσελκύει τόσο καθιερωμένους όσο και νέους παίκτες.
Νέα εμπορικά σήματα έναντι επεκτάσεων υπαρχόντων χαρτοφυλακίων
Σύμφωνα με τη Euromonitor, εταιρεία έρευνας αγοράς που παρέχει αναλύσεις και στατιστικά στοιχεία για καταναλωτικές αγορές παγκοσμίως, τα νέα εμπορικά σήματα είναι εντελώς καινούργια στον κλάδο, ενώ οι δευτερεύουσες σειρές περιλαμβάνουν επεκτάσεις των υπαρχόντων σειρών, όπως νέες συνταγές, γεύσεις ή μορφές. Η αυξανόμενη μερίδα νέων προϊόντων στο σύνολο των προσφορών στο ηλεκτρονικό λιανεμπόριο αντικατοπτρίζει τη συνεχή εισαγωγή νέων προϊόντων, είτε ως νέα εμπορικά σήματα είτε ως δευτερεύοντα προϊόντα.
Η ζήτηση παραμένει ανθεκτική, αλλά η αύξηση του κόστους και οι προκλήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού έχουν οδηγήσει τους κατασκευαστές να ενισχύσουν υπάρχοντα brands αντί να δημιουργούν νέα. Οι προσπάθειες επικεντρώνονται στη βελτίωση συνταγών, στην προσθήκη λειτουργικών ωφελειών και στην εισαγωγή νέων μορφών που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των κηδεμόνων, μειώνοντας ταυτόχρονα τον οικονομικό και επιχειρησιακό κίνδυνο. Αυτό αντικατοπτρίζεται στην αύξηση νέων συμπληρωματικών στις υπάρχουσες σειρές προϊόντων μεταξύ 2022 και 2024 (περίπου 9% ετησίως), ενώ η κυκλοφορία εντελώς νέων εμπορικών σημάτων παρουσιάζει διακυμάνσεις – αύξηση 23% μεταξύ 2022-2023 και μείωση κατά το ίδιο ποσοστό την επόμενη χρονιά.
Διαφορές ανά χώρα και περιοχή
Οι ΗΠΑ, η Γερμανία και η Γαλλία ήταν οι κορυφαίες αγορές σε νέες κυκλοφορίες το 2024 και το πρώτο εξάμηνο του 2025. Η Γερμανία διατήρησε σταθερό όγκο κυκλοφοριών σε σύγκριση με το 2023, ενώ οι ΗΠΑ και η Γαλλία παρουσίασαν αύξηση 5% και 6% αντίστοιχα. Αυτό υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη ανάγκη για καινοτομία σε ώριμες αγορές, παρά τον κορεσμό και το αυξανόμενο κόστος κατοχής κατοικίδιων. Αντίθετα, αναδυόμενες αγορές όπως η Ταϊλάνδη, η Σαουδική Αραβία και η Ινδία αναμένεται να επεκταθούν δυναμικά, χάρη στο χαμηλό κορεσμό και στις εξελισσόμενες στάσεις απέναντι στην κατοχή κατοικίδιων. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις σε αυτές τις αγορές παραμένουν χαμηλές, προσφέροντας ευκαιρίες για ανάπτυξη.
Καινοτομία στο ηλεκτρονικό εμπόριο
Τα ψηφιακά κανάλια γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά για νέες κυκλοφορίες προϊόντων. Το 2024, οι νέες κυκλοφορίες τροφών κατοικίδιων μειώθηκαν κατά 23% στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ενώ οι νέες παραλλαγές υφιστάμενων σειρών αυξήθηκαν κατά 10% σε ετήσια βάση. Το ηλεκτρονικό εμπόριο αντιπροσωπεύει τώρα το 1/3 των παγκόσμιων πωλήσεων προϊόντων φροντίδας κατοικίδιων, τροφοδοτούμενο από νεότερους κηδεμόνες, επιρροή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επενδύσεις των brands σε διαδραστική παρουσία στο διαδίκτυο. Οι λιανέμποροι επεκτείνουν τις ψηφιακές δυνατότητες, ενώ τα brands αξιοποιούν τις πλατφόρμες για να συνδεθούν με τους πελάτες, να χτίσουν πιστότητα και να αυξήσουν τις πωλήσεις. Για να εκμεταλλευτούν αυτή την ανάπτυξη, οι επιχειρήσεις του κλάδου της φροντίδας κατοικίδιων πρέπει να συνδυάσουν την καινοτομία με ισχυρή ψηφιακή στρατηγική, διασφαλίζοντας ότι οι καταναλωτές βρίσκουν εύκολα τα προϊόντα, απολαμβάνουν ποικιλία και ταυτόχρονα δημιουργούν μια οργανωμένη online διανομή.
Μακροχρόνια δυναμική
Παρά τις πιέσεις στα κόστη και τις αλλαγές στις προτιμήσεις, οι τροφές κατοικίδιων παραμένουν μια από τις πιο δυναμικές κατηγορίες μεταξύ των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης από άποψη καινοτομίας το 2024 και στις αρχές του 2025. Ο αυξανόμενος αριθμός νέων προϊόντων που βγήκαν στην αγορά και η μερίδα τους στο ηλεκτρονικό λιανεμπόριο υπογραμμίζουν την ανταγωνιστικότητα της κατηγορίας και τη συνεχιζόμενη ελκυστικότητά της για τα brands. Η διάρκεια ζωής των προϊόντων αποτελεί σημαντικό δείκτη: το 74% των κυκλοφοριών 2023-2024 ήταν ακόμα διαθέσιμες στο ηλεκτρονικό εμπόριο μέχρι τα μέσα του 2025, δείχνοντας τη συνεχιζόμενη ζήτηση και επιτυχία των νέων προϊόντων σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες συσκευασμένων τροφών.
Ο λόγος που αποτυγχάνουν ορισμένα νέα προϊόντα
Το ποσοστό αποτυχίας νέων προϊόντων στην κατηγορία των τροφών κατοικίδιων έχει αυξηθεί ελαφρώς τα τελευταία χρόνια, δείχνοντας τη δυσκολία διατήρησης νέων εισόδων στην αγορά. Οι καταναλωτές γίνονται πιο απαιτητικοί, δίνοντας έμφαση σε υψηλής ποιότητας συστατικά, λειτουργικά οφέλη και διαφανείς αξίες των brands, ενώ η προσιτή τιμή εξακολουθεί να επηρεάζει τις αποφάσεις αγοράς. Η αυξανόμενη παρουσία τοπικών brands και ιδιωτικών σημάτων έχει κατακερματίσει περαιτέρω το μερίδιο αγοράς, περιορίζοντας τα περιθώρια για νέους παίκτες.
Αλλαγές στην αγορά κατοικίδιων
Οι γάτες αποτελούν πλέον το 47% του συνολικού πληθυσμού γατών και σκύλων, δείχνοντας πιο ισορροπημένη κατανομή ανάμεσα στα δύο είδη. Τα μικρόσωμα σκυλιά αναδεικνύονται ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία, με προβλεπόμενη αύξηση 2% έως το 2030. Η τροφή για σκύλους παραμένει η μεγαλύτερη σε αξία παγκοσμίως, αλλά οι τροφές γατών καθοδηγούν την ανάπτυξη: κατά την περίοδο 2020-2025 ο όγκος τροφής για γάτες αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 3,4%, έναντι 1,6% για σκύλους.
Η καινοτομία αντανακλά δημογραφικές αλλαγές, μοτίβα κηδεμονίας και περιβάλλοντα διαβίωσης, με νέα προϊόντα να προσανατολίζονται σε πιο μικρόσωμα κατοικίδια. Το 2024 οι κυκλοφορίες για μικρού μεγέθους κατοικίδια αυξήθηκαν 4%, ενώ για μεσαίου και μεγάλου μεγέθους κατοικίδια μειώθηκαν.
Κορυφαίοι τομείς κυκλοφορίας
Μεταξύ 2022-2024, η τροφή για σκύλους αντιπροσώπευε το 65% των νέων προϊόντων, ενώ η τροφή για γάτες κάλυπτε το 30%. Το υπόλοιπο 5% αφορούσε τροφές για πουλιά, ψάρια, ερπετά και άλλα μικρά κατοικίδια. Οι νέες κυκλοφορίες τροφής για σκύλους αυξήθηκαν κατά 11% το 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ για τις γάτες η αύξηση ήταν από 1% το 2023 σε 7% το 2024. Επίσης, τα εξειδικευμένα προϊόντα για τρωκτικά σημείωσαν άνοδο, αν και από σχετικά μικρή βάση. Όπως συμβαίνει και με τις τροφές για γάτες και σκύλους, και άλλες κατηγορίες τροφών κατοικίδιων βλέπουν καινοτομία γύρω από τη λειτουργικότητα, π.χ. τροφές που ενθαρρύνουν την εξερεύνηση και την ψυχολογική διέγερση των μικρών κατοικίδιων ή τροφές ψαριών που είναι ασφαλείς για την υγεία τους, χωρίς μικροοργανισμούς ή παράσιτα που μπορούν να προκαλέσουν ασθένειες ή μόλυνση στο ενυδρείο.
Λειτουργικές και premium τροφές
Ο εξανθρωπισμός των κατοικίδιων, επιταχυνόμενος από δημογραφικές αλλαγές όπως η μείωση των γεννήσεων, εξακολουθεί να ενισχύει τη ζήτηση για προϊόντα υψηλής ποιότητας ακόμη και σε premium τιμές. Σε ώριμες αγορές, οι παραγωγοί επικεντρώνονται στη λειτουργικότητα και τα οφέλη για την υγεία για να αυξήσουν την αξία των προϊόντων τους. Τα premium προϊόντα διατηρούν τη δυναμική τους, με τα νέα προϊόντα που φέρουν την ένδειξη “premium” να αυξάνονται κατά 40% σε ετήσια βάση το 2024. Η διαφοροποίηση προέρχεται από μονοπρωτεϊνικές δίαιτες ή καινοτόμες πηγές πρωτεΐνης (έντομα, καγκουρό, ελάφι, κρέας εργαστηρίου) και από συνταγές με ελάχιστα συστατικά που τονίζουν τη διαφάνεια και την καθαρότητα των πρώτων υλών. Η χρήση επιστημονικά τεκμηριωμένων συστατικών που αντανακλούν τις τάσεις υγείας των ανθρώπων ενισχύει την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Κατεψυγμένα γεύματα έτοιμα για σερβίρισμα
Η καινοτομία επεκτείνεται με την άνοδο φρέσκων, κατεψυγμένων γευμάτων, ανταποκρινόμενη στη ζήτηση για φυσική, λιγότερο επεξεργασμένη διατροφή. Πρόσφατες κυκλοφορίες τροφών για σκύλους από μεγάλους παίκτες της αγοράς δείχνουν την εξάπλωση αυτής της κατηγορίας που παλαιότερα ήταν προνόμιο εξειδικευμένων startups. Πωλούνται κατεψυγμένες και ξεπαγώνονται πριν σερβιριστούν, όπως ακριβώς τα ανθρώπινα κατεψυγμένα γεύματα. Αποτελούν μια premium αλλά πρακτική εναλλακτική στην ξηρά ή κονσερβοποιημένη τροφή και σηματοδοτούν μια στρατηγική εξέλιξη στις τροφές κατοικίδιων.
Προβλήματα προσιτότητας
Οι υψηλές τιμές επηρεάζουν τον προϋπολογισμό των κηδεμόνων. Τα μεσαίας τιμής προϊόντα αναβαθμίζονται με πιο στοχευμένους ισχυρισμούς, εξελιγμένες συνταγές, λειτουργικά συστατικά και premium συσκευασίες. Παράλληλα, οι ιδιωτικές ετικέτες κερδίζουν έδαφος με υγιεινές εναλλακτικές σε χαμηλότερη τιμή. Συχνά πρόκειται για πολυλειτουργικά προϊόντα, π.χ. λιχουδιές με συγκεκριμένα οφέλη για την υγεία, διατηρώντας ισορροπία ανάμεσα στην αξία, τη λειτουργικότητα και την καινοτομία.
Προώθηση της ευζωίας
Η φυσική και ψυχολογική ευζωία παραμένει στο επίκεντρο των νέων προϊόντων. Οι ισχυρισμοί πάνω στη συσκευασία των τροφών συχνά αναφέρουν διαχείριση βάρους, υποστήριξη ανοσοποιητικού και πεπτικής υγείας, περιεχόμενο πρωτεΐνης, ενίσχυση βιταμινών και φυσικά ή “χωρίς πρόσθετα” συστατικά. Η εστίαση στην υγεία αναμένεται να διευρυνθεί, καλύπτοντας στάδια ζωής, φυλές και μεγέθη κατοικίδιων. Η συναισθηματική και ψυχολογική ευζωία αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία με δραστηριότητες που μειώνουν το στρες και υποστηρίζουν την καλή συμπεριφορά.
Η λειτουργικότητα και τα οφέλη για την υγεία θα συνεχίσουν να καθοδηγούν την καινοτομία, με μεγαλύτερη εξειδίκευση και εξατομίκευση προϊόντων. Η ζήτηση για προσιτά αλλά premium προϊόντα θα συνεχίσει να αυξάνεται, ενώ τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να δημιουργήσουν τροφές κατοικίδιων εξατομικευμένες στις ανάγκες κάθε ζώου, ανοίγοντας το δρόμο για την επόμενη γενιά premium προϊόντων.





