Υγρή τροφή κατοικίδιων
Η υγρή τροφή κατοικίδιων επαναπροσδιορίζει τη θέση της στην αγορά μέσα από καινοτομία, λειτουργικά οφέλη και νέες στρατηγικές σίτισης.
Αν οι εταιρείες εστιάσουν στη βελτίωση του ανταγωνιστικού τους πλεονεκτήματος και αναπτύξουν καινοτόμες λύσεις στους τομείς της υγείας, της ευκολίας και της σίτισης των ζώων συντροφιάς, η κατηγορία της υγρής τροφής κατοικίδιων μπορεί όχι μόνο να διατηρήσει αλλά και να επεκτείνει τη θέση της στην αγορά.
Μια κατηγορία σε πολλαπλό ανταγωνισμό
Η κατηγορία που περιλαμβάνει την υγρή τροφή κατοικίδιων αντιμετωπίζει σήμερα έντονες προκλήσεις. Η ραγδαία άνοδος των φρέσκων και κατεψυγμένων τροφών έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι κηδεμόνες αντιλαμβάνονται τη διατροφή των κατοικίδιων τους. Παράλληλα, μεταβάλλεται και ο ρόλος που έχει αυτή η κατηγορία μέσα στο συνολικό πρόγραμμα σίτισης ενός κατοικίδιου.
Επανατοποθέτηση για μεγαλύτερη απήχηση
Παραδοσιακά, η υγρή τροφή είναι τοποθετημένη στη σκέψη όλων ως αυτή που είναι πλούσια σε υγρασία και θεωρείται πιο premium εκδοχή τροφής συγκριτικά με την ξηρή. Σήμερα όμως, οι κηδεμόνες κατοικίδιων ελκύονται όλο και περισσότερο από τη λογική των τροφών που παρασκευάζονται με πρότυπα ανθρώπινης κατανάλωσης, αλλά και από τις επιστημονικά τεκμηριωμένες συνθέσεις με λειτουργικά οφέλη για την υγεία. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες για τη βιομηχανία της υγρής τροφής να επανατοποθετηθεί με παρόμοιο τρόπο.
Πορεία ανάπτυξης
Συνολικά, η υγρή τροφή παραμένει επί δεκαετίες η δεύτερη πιο δημοφιλής μορφή διατροφής κατοικίδιων μετά την ξηρή. Στις ΗΠΑ, η κατανάλωση υγρής τροφής για σκύλους παρουσίασε πτώση την περίοδο 2021–2023, σύμφωνα με τις έρευνες της MRI-Simmons, μιας αμερικανικής εταιρείας έρευνας αγοράς και ανάλυσης καταναλωτικής συμπεριφοράς, αλλά ανέκαμψε το 2025, φτάνοντας σχεδόν το 39% των νοικοκυριών με σκύλο.
Αντίθετα, η υγρή τροφή για γάτες αυξήθηκε σταθερά από 59% σε σχεδόν 61% των νοικοκυριών με γάτα την ίδια περίοδο. Από πλευράς αριθμού νοικοκυριών, παρατηρείται μείωση στα νοικοκυριά με σκύλους και αύξηση σε εκείνα με γάτες, στοιχείο που υπογραμμίζει την ευνοϊκή συγκυρία για την κατηγορία της υγρής τροφής για γάτες, όπου τόσο οι δημογραφικές τάσεις όσο και οι στάσεις των κηδεμόνων δημιουργούν πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης.
Η άνοδος των φρέσκων τροφών
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την υγρή τροφή είναι η εντυπωσιακή άνοδος των φρέσκων τροφών την τελευταία δεκαετία, από την περιφέρεια της αγοράς έως τον κύριο κορμό της. Η αυξανόμενη δημοτικότητα των φρέσκων επιλογών έχει θέσει υπό αμφισβήτηση την παραδοσιακή premium εικόνα της υγρής τροφής. Ενώ κάποτε υπερείχε σαφώς έναντι της ξηράς τροφής σε υγρασία, γεύση και περιεκτικότητα σε κρέας, οι φρέσκες τροφές έχουν πλέον καθιερωθεί ως η υπερ-premium επιλογή.
Επιστημονικά τεκμηριωμένες και θεραπευτικές τροφές
Η βιομηχανία τροφών για κατοικίδια επωφελείται από την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για επιστημονικά τεκμηριωμένες και θεραπευτικές δίαιτες και λιχουδιές, δεδομένου του ρόλου της διατροφής στην υγεία και ευεξία των ζώων. Σύμφωνα με έρευνα της Packaged Facts (Ιανουάριος 2025), αμερικανικής εταιρείας ερευνών αγοράς που ειδικεύεται στην ανάλυση καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, το 80% των κηδεμόνων σκύλων και γατών θεωρεί την τροφή ως το σημαντικότερο προϊόν υγείας του κατοικίδιου, ενώ το 50% αξιολογεί ανάλογα και τις λιχουδιές. Δεν αποτελεί έκπληξη λοιπόν ότι οι λειτουργικές τροφές με συγκεκριμένα οφέλη υγείας γνωρίζουν σταθερή ανάπτυξη την τελευταία δεκαετία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 23% των κηδεμόνων σκύλων και το 22% των κηδεμόνων γατών επιλέγουν τροφές με οφέλη για την υγεία και την ευεξία. Αυτό περιλαμβάνει τροφές λυοφιλοποιημένες, αποξηραμένες με αέρα ή αφυδατωμένες, οι οποίες προσφέρουν πιο ολιστικά και ελάχιστα επεξεργασμένα συστατικά σε σχέση με τις παραδοσιακές ξηρές ή υγρές τροφές.
Η απάντηση των brands
Πολλές εταιρείες εκμεταλλεύονται την επιτυχία των φρέσκων τροφών, υιοθετώντας παρόμοια γλωσσικά μοτίβα, όπως τον όρο “ήπια μαγειρεμένες” (“gently cooked”), ακόμη και για προϊόντα που δεν απαιτούν ψύξη. Οι λειτουργικές υγρές τροφές απαντούν στο ενδιαφέρον των κηδεμόνων για προϊόντα υγείας και ευεξίας, προσφέροντας όχι μόνο στοχευμένα οφέλη (π.χ. για αρθρώσεις, τρίχωμα, πεπτικό σύστημα), αλλά και προστιθέμενη αξία για τους οικονομικά προσεκτικούς καταναλωτές.
Ευέλικτες μορφές σίτισης
Για πολλούς κηδεμόνες το κόστος των υγρών τροφών παραμένει υψηλό. Σε περιόδους οικονομικών πιέσεων, οι εταιρείες και οι κατασκευαστές οφείλουν να δίνουν έμφαση όχι μόνο σε προτάσεις με προστιθέμενη αξία, αλλά και σε οικονομικά εφικτές λύσεις. Εδώ έρχεται η έννοια της ευέλικτης σίτισης, δηλαδή η προσθήκη διαφορετικών τύπων τροφής στο υπάρχον διαιτολόγιο του κατοικίδιου. Τα δεδομένα της Packaged Facts δείχνουν ότι από τους κηδεμόνες που προσθέτουν περιστασιακά κάτι στην ξηρά τροφή του κατοικίδιου τους (περίπου τα 2/3), το 69% επιλέγει υγρή τροφή. Από αυτούς, το 56% το κάνει για να προσθέσει ποικιλία και ενδιαφέρον, το 43% για λόγους υγείας και ευεξίας, το 41% για να ενισχύσει την ενυδάτωση και το 39% για να διασφαλίσει ότι το κατοικίδιο θα καταναλώσει την ξηρά τροφή.
Αυτή η μορφή συμπληρωματικής σίτισης αποτελεί σημαντική ευκαιρία για τα brands της υγρής τροφής, επιτρέποντας στους κηδεμόνες να διατηρήσουν τη βασική τους διατροφή, προσθέτοντας παράλληλα γεύση ή λειτουργικά οφέλη.
Επαναπροσδιορισμός της αξίας της υγρής τροφής
Η υγρή τροφή δε βρίσκεται σε πτώση, αλλά σε σημείο καμπής. Για να ανταγωνιστεί τις φρέσκες και λειτουργικές επιλογές, πρέπει να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο της στη διατροφή του κατοικίδιου. Έτσι, οι εταιρείες καλούνται να:
- αξιοποιήσουν το πλεονέκτημα της φρεσκάδας των τροφών που προσφέρουν, υιοθετώντας επικοινωνία τύπου “ήπια μαγειρεμένες” ακόμα και για προϊόντα που βρίσκονται σταθερά στο ράφι,
- συνδεθούν με τις τάσεις ευεξίας μέσω λειτουργικών ωφελειών (π.χ. υγεία πεπτικού, υποστήριξη αρθρώσεων, ενυδάτωση),
- προωθήσουν την ευελιξία στη σίτιση, παρουσιάζοντας την υγρή τροφή ως χρήσιμο συμπλήρωμα της ξηράς που προσφέρει ευκολία, γεύση και υγεία χωρίς να απαιτεί πλήρη αλλαγή διατροφής.
Οι λιανέμποροι και οι εταιρείες που θα υιοθετήσουν αυτές τις κατευθύνσεις, επικοινωνώντας αποτελεσματικά την αξία και την προσαρμοστικότητα των προϊόντων τους, θα μπορέσουν όχι μόνο να ενισχύσουν τη θέση της υγρής τροφής στην αγορά, αλλά και να επεκτείνουν το μερίδιό της σε μια αγορά κατοικίδιων που δίνει όλο και μεγαλύτερη έμφαση στην υγεία.





