Τροφές κατοικίδιων

Η ανάπτυξη στις τροφές κατοικίδιων επιβραδύνεται, αλλά η premium κατηγορία παραμένει ανθεκτική χάρη στη ζήτηση και την ποιότητα.

Ορισμένοι παραγωγοί τροφών για κατοικίδια παρουσίασαν μεικτή επίδοση στο β’ τρίμηνο του 2025. Ενώ κάποιοι κατέγραψαν ισχυρά αποτελέσματα, υπερβαίνοντας τις προσδοκίες της αγοράς και τις προβλέψεις των αναλυτών, άλλοι είδαν ορισμένους οικονομικούς δείκτες τους να μειώνονται σε ετήσια βάση (YoY). Μεγάλες εταιρείες με δραστηριότητες σε διάφορες κατηγορίες, όπως η Nestlé και η Colgate-Palmolive, σημείωσαν καλύτερα αποτελέσματα στα τμήματα τροφών κατοικίδιων (Purina και Hill’s Pet Nutrition αντίστοιχα) σε σύγκριση με τις συνολικές τους δραστηριότητες. Οι αιτίες για τα θετικά αποτελέσματα ποικίλουν και προέρχονται από έναν συνδυασμό αυξημένων όγκων πωλήσεων, ευνοϊκού μείγματος τιμών και ενίσχυσης των premium κατηγοριών, καθώς και ειδικών παραγόντων (π.χ. εξαγορά νέας επωνυμίας).

Όπως και οι μεγάλοι λιανέμποροι, έτσι και οι κατασκευαστές εξέφρασαν ανησυχίες για το μακροοικονομικό περιβάλλον, την αβεβαιότητα και ένα πιθανό σοκ εξαιτίας των δασμών στις ΗΠΑ, αλλά δηλώνουν ότι είναι σε θέση να αντιμετωπίσουν τα ενδεχόμενα ή τουλάχιστον προετοιμάζονται για αυτά. Οι εταιρείες σημείωσαν επίσης ότι η προσεκτική στάση των καταναλωτών σε διάφορες αγορές αποτελεί σημαντικό σημείο ανησυχίας.

Colgate-Palmolive

Η αμερικανική πολυεθνική κατέγραψε αύξηση καθαρών πωλήσεων 1% σε ετήσια βάση στο β’ τρίμηνο του 2025, φτάνοντας τα 4,3 δις ευρώ. Οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 1,8%, συμπεριλαμβανομένης μιας αρνητικής επίδρασης 0,6% από μειωμένους όγκους πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας τροφών κατοικίδιων. Η αρνητική επίδραση ήταν ακόμη μεγαλύτερη από το α’ τρίμηνο, όταν ανακοίνωσαν την πρόθεση εξόδου από την αγορά αυτή. Η Hill’s Pet Nutrition, που αποτελεί το 23% των πωλήσεων της εταιρείας, παραμένει ισχυρή: οι καθαρές πωλήσεις της αυξήθηκαν 3,8% το β’ τρίμηνο (ισχυρότερη αύξηση από το 1,5% του α’ τριμήνου) και οι οργανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 2% σε ετήσια βάση. Σύμφωνα με την εταιρεία, η εξαγορά της αυστραλιανής επωνυμίας Prime100 νωρίτερα μέσα στη χρονιά αύξησε τις αναφερόμενες πωλήσεις όγκου της Hill’s κατά περίπου 1%. Στο α’ εξάμηνο, ωστόσο, οι καθαρές πωλήσεις της Colgate ήταν ελαφρώς χαμηλότερες από το 2024 (-1%), ενώ ο συνολικός τομέας διατροφής κατοικίδιων αυξήθηκε κατά 2,6% για την ίδια περίοδο. Σύμφωνα με την Colgate-Palmolive, η “επικέντρωση στην καινοτομία και η δύναμη του παγκόσμιου χαρτοφυλακίου” βοήθησαν να αντιμετωπιστεί η “αστάθεια στην ανάπτυξη των κατηγοριών και η αβεβαιότητα στις παγκόσμιες αγορές”. Η εταιρεία επικεντρώνεται στην αύξηση της παραγωγικότητας τα επόμενα χρόνια για μείωση του κόστους, κυρίως μέσω βελτιστοποίησης της αλυσίδας εφοδιασμού και απλούστευσης της οργανωτικής της δομής.

Nestlé

Η ελβετική πολυεθνική είχε δύσκολο πρώτο εξάμηνο το 2025: κατέγραψε μείωση πωλήσεων 1,8%, από 56,4 δις ευρώ το α’ εξάμηνο του 2024 σε 47,5 δις ευρώ για την ίδια περίοδο του 2025. Το brand Purina στον τομέα φροντίδας κατοικίδιων ήταν η δεύτερη ισχυρότερη κατηγορία σε πωλήσεις με 9,9 δις ευρώ (20,8% του συνόλου). Ωστόσο, η οργανική της ανάπτυξη 1,3% ήταν μικρότερη από το 2,9% του συνολικού ομίλου. Σύμφωνα με την εταιρεία, οι σούπερ premium μάρκες με επιστημονικά τεκμηριωμένη ποιότητα συνεχίζουν να παρουσιάζουν ισχυρή δυναμική, ενώ ολόκληρη η κατηγορία κατοικίδιων εμφάνισε “γενική επιβράδυνση στην ανάπτυξη”. Η Nestlé τόνισε ότι ο τομέας των κατοικίδιων εμφάνισε διαφορετική επίδοση ανά περιοχή. Στην Ευρώπη, “παρουσίασε χαμηλή μονοψήφια ανάπτυξη, με ηγεσία από τις Felix, Purina ProPlan και Purina ONE, ανάπτυξη κυρίως από τις βασικές μάρκες”. Στην Αμερική, “η ανάπτυξη ήταν θετική με ισχυρή επίδοση στις γάτες, αντισταθμιζόμενη όμως από αδύναμη δυναμική στην κατηγορία των brands για σκύλους και των σνακ”.

Προοπτικές για το υπόλοιπο έτος

Η Colgate-Palmolive ενημέρωσε τις προβλέψεις της για το 2025 αναμένοντας αύξηση καθαρών πωλήσεων σε χαμηλά μονοψήφια ποσοστά. Η εταιρεία προβλέπει οργανική ανάπτυξη 2-4%, αντικατοπτρίζοντας τον προγραμματισμένο τερματισμό πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας τροφών για κατοικίδια μέσα στη χρονιά. Η Nestlé, αντίθετα, διατήρησε τις προβλέψεις της για το 2025 για υψηλότερη οργανική ανάπτυξη παρά τα “αυξημένα εμπόδια”, συμπεριλαμβανομένης της αρνητικής επίδρασης των υπαρχόντων δασμών και των τρεχουσών συναλλαγματικών ισοτιμιών.