Πρωτεΐνες εντόμων για κατοικίδια
H νέα τάση στις ΗΠΑ θέλει τις πρωτεΐνες εντόμων ως συστατικό στις τροφές για κατοικίδια αλλά η γνώση υστερεί.
Οι κηδεμόνες σκύλων στις ΗΠΑ είναι δεκτικοί στις πρωτεΐνες που προέρχονται από έντομα, μόνο που δε γνωρίζουν τα οφέλη τους για την υγεία, σύμφωνα με μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου του Κάνσας. Καθώς η βιομηχανία τροφών για κατοικίδια αναζητά βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις στις παραδοσιακές πρωτεΐνες ζωικής προέλευσης, η πρωτεΐνη των εντόμων κερδίζει έδαφος, αλλά η ενημέρωση των καταναλωτών θα παίξει σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση ή όχι αυτής της τάσης. Αυτό είναι το μήνυμα του Δρ. Λόνι Χομπς, επίκουρου καθηγητή στο Τμήμα Αγροτικής Οικονομίας του Πανεπιστημίου του Κάνσας, ο οποίος παρουσίασε νέα έρευνα σχετικά με τις αντιλήψεις και την προθυμία των κηδεμόνων σκύλων στις ΗΠΑ να αγοράσουν τροφές με βάση τα έντομα. Οι πρωτεΐνες από έντομα αποτελούν βιώσιμη πηγή με υψηλή θρεπτική αξία και χαμηλά λιπαρά, αλλά οι επιχειρηματίες γνωρίζουν καλά πως αυτό που διαχωρίζει μια καλή ιδέα από μια εξαιρετική ιδέα είναι το αν οι πελάτες είναι πρόθυμοι να αγοράσουν. Για να διερευνήσουν αυτό το ερώτημα, ο Χομπς και ο συνάδελφός του συγγραφέας Δρ. Αλέξαν Σανογιάν πραγματοποίησαν έρευνα σε 763 κηδεμόνες σκύλων στις ΗΠΑ μέσω ενός πειράματος βασισμένου στην επιλογή, σχεδιασμένου για να αξιολογήσει τις γνώσεις, τις αντιλήψεις και την προθυμία των ερωτηθέντων να πληρώσουν για τροφές κατοικίδιων με βάση τα έντομα σε σύγκριση με προϊόντα ζωικής και φυτικής προέλευσης. Ο Δρ. Χομπς παρουσίασε τα ευρήματά του στη διάρκεια της ομιλίας του με τίτλο “Πρωτεΐνη εντόμων στις τροφές κατοικίδιων: Αξιολόγηση αντιλήψεων, γνώσης και προθυμίας πληρωμής των καταναλωτών”, στο πλαίσιο του Petfood Forum 2025 που πραγματοποιήθηκε στο Κάνσας Σίτι της πολιτείας Μιζούρι των ΗΠΑ.
Τα κενά στη γνώση αναδεικνύουν την ευκαιρία
Η έρευνα αποκάλυψε ότι ενώ οι κηδεμόνες κατοικίδιων είναι σχετικά ενημερωμένοι σχετικά με το θρεπτικό περιεχόμενο της πρωτεΐνης που προέρχεται από τα έντομα (υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, χαμηλά λιπαρά), λιγότεροι είναι εκείνοι που κατανοούν τα πιθανά οφέλη για την υγεία, όπως οι υποαλλεργικές ιδιότητες και η υποστήριξη του ανοσοποιητικού συστήματος. Δεδομένης της σημασίας της υγείας και της ευεξίας στην αγορά τροφών για κατοικίδια, αυτό δείχνει μια σαφή ευκαιρία για την ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τα οφέλη στην υγεία που προσφέρουν οι πρωτεΐνες που προέρχονται από έντομα.
Ελπίδα και σύγχυση στις αντιλήψεις των καταναλωτών
Οι συμμετέχοντες ανέφεραν χαρακτηρισμούς όπως, “υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες”, “υγιεινή” και “φυσική” ως θετικά χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την πρωτεΐνη των εντόμων. Ωστόσο, κοινές αρνητικές αντιλήψεις περιλάμβαναν σχόλια όπως: “ο σκύλος δεν το θέλει”, “φθηνό υποκατάστατο κρέατος” και “λιγότερο θρεπτικό από το κρέας”. Η αδυναμία πολλών να εκφράσουν γνώμη για θετικά ή αρνητικά σημεία φανερώνει την ανάγκη ενίσχυσης της πληροφόρησης γύρω από το θέμα.
Η προθυμία πληρωμής ποικίλει
Τα δεδομένα για την προθυμία πληρωμής (WTP) αποκάλυψαν μια σημαντική κατηγοριοποίηση μεταξύ των κηδεμόνων σκύλων στις ΗΠΑ. Συνολικά, οι καταναλωτές ήταν πιο πρόθυμοι να πληρώσουν για τροφές με ζωικές ή φυτικές πρωτεΐνες απ’ ό,τι για τροφές με πρωτεΐνες εντόμων. Ωστόσο, σε όσους ήταν ήδη θετικά διακείμενοι ή αγόραζαν τροφές με πρωτεΐνη εντόμων, η τάση αντιστρεφόταν. Για τους καταναλωτές που ήταν ανοιχτοί στην πρωτεΐνη εντόμων, η προθυμία πληρωμής τους ήταν περίπου 2,70 δολάρια περισσότερα για μια σακούλα περίπου 8 κιλών σε σχέση με την αντίστοιχη φυτικής προέλευσης. Οι Millennials και οι εκπρόσωποι της Γενιάς Χ, δηλαδή δύο βασικές δημογραφικές ομάδες που αποτελούν η καθεμία κοινό-στόχο, έδειξαν επίσης υψηλότερη προθυμία πληρωμής για τροφές με πρωτεΐνη εντόμων, κάτι που πιθανώς συνδέεται με το διαθέσιμο εισόδημά τους και την πρόσβασή τους σε ενημερωτικό περιεχόμενο μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και άλλων ψηφιακών πλατφορμών.
Τα επόμενα βήματα για τον κλάδο
Σύμφωνα με τον Χομπς, αυτή η έρευνα δίνει στη βιομηχανία τροφών για κατοικίδια μια βάση πάνω στην οποία μπορεί να στηριχθεί. Μελλοντικές έρευνες θα εξετάσουν το πώς οι αξίες των καταναλωτών, όπως η προτεραιότητα της υγείας σε βάρος της τιμής, επηρεάζουν την προθυμία πληρωμής, καθώς και την αποτελεσματικότητα των ενημερωτικών παρεμβάσεων για τη βελτίωση των αντιλήψεων. Η μελέτη αναδεικνύει επίσης τη σημασία των ολοκληρωμένων καναλιών επικοινωνίας (omnichannel strategies) για την προσέγγιση των κηδεμόνων με ακριβή, επιστημονικά τεκμηριωμένη πληροφόρηση. Με την ενίσχυση της γνώσης γύρω από τα οφέλη των πρωτεϊνών που προέρχονται από έντομα, οι εταιρίες τροφών για κατοικίδια μπορούν να αυξήσουν την αποδοχή των καταναλωτών και να ανοίξουν νέες προοπτικές στην αγορά.