Premium τροφές κατοικίδιων
Η αγορά με τις premium τροφές κατοικίδιων εξελίσσεται με φρέσκα τρόφιμα, εξατομίκευση και καινοτομίες που αλλάζουν τη στρατηγική των brands.
Από τις φρέσκες τροφές έως την εξατομίκευση, οι διάφορες προσεγγίσεις στο χώρο με τις premium τροφές κατοικίδιων συνεχίζουν να επεκτείνονται. Η σταθερή άνοδος των πωλήσεων στη βιομηχανία κατοικίδιων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μετατροπή των κηδεμόνων κατοικίδιων σε καταναλωτές προϊόντων και υπηρεσιών υψηλότερης αξίας. Ωστόσο, αυτή η διαχρονική στρατηγική βασίζεται κυρίως στη διάθεση των οικονομικά ισχυρότερων κηδεμόνων κατοικίδιων να πραγματοποιούν τις μεγαλύτερες δαπάνες. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας και στο τρέχον μακροοικονομικό περιβάλλον, ακόμη και τα νοικοκυριά υψηλότερου εισοδήματος έχουν δείξει και συνεχίζουν να δείχνουν τάσεις περιορισμού των εξόδων τους.
Η φρέσκια τροφή κερδίζει συνεχώς έδαφος
Κοιτάζοντας προς το μέλλον, τα επιχειρήματα για την ανάπτυξη premium προϊόντων θα χρειάζεται να είναι όλο και πιο ισχυρά, καθώς αρκετοί τομείς της αγοράς παρουσιάζουν δυναμικές ευκαιρίες ανάπτυξης. Σύμφωνα με την έκθεση “US Pet Market Outlook, 2025–2026” της Packaged Facts, εταιρείας ερευνών αγοράς που εξειδικεύεται σε αναλύσεις και στατιστικά δεδομένα για καταναλωτικά προϊόντα από διάφορες κατηγορίες, ο πρωταγωνιστής της premium κατηγορίας παραμένει η υψηλής ποιότητας τροφή για κατοικίδια, η οποία κατέγραψε διψήφια αύξηση μονάδων το 2024. Στην κορυφή βρίσκεται η φρέσκια τροφή (ψυγείου ή κατεψυγμένη) που θεωρείται το απόλυτο σημείο αναφοράς για τη σούπερ premium κατηγορία και η οποία αναπτύσσεται αρκετές φορές ταχύτερα από τη συνολική αγορά τροφών για κατοικίδια. Οι λιανέμποροι και ιδιαίτερα τα pet shops με εξειδικευμένα προϊόντα, καλούνται να διαθέτουν και να διατηρούν πακέτα πώλησης και παράδοσης φρέσκιας τροφής που να συνδυάζουν αγορές εντός του καταστήματος με επιλογές κατ’ οίκον παράδοσης.
Η στροφή προς τις τροφές ανθρώπινης ποιότητας
Η ζήτηση για τροφές για κατοικίδια φτιαγμένες με ανθρώπινα πρότυπα ποιότητας συνδέεται με το γεγονός ότι πολλοί κηδεμόνες ήδη δίνουν στα κατοικίδια τους τροφές που προορίζονται για ανθρώπους – μια τάση που συναντάται συχνότερα στις νεότερες γενιές. Έρευνα της Packaged Facts (Ιανουάριος 2025) δείχνει ότι το 31% των κηδεμόνων περιλαμβάνουν ανθρώπινες τροφές στη διατροφή των κατοικίδιων τους σε τακτική βάση, ποσοστό που είναι συνεπές σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Επιπλέον, ένα 27% τους δίνει τακτικά φρέσκα ή φυσικά τρόφιμα εκτός των συσκευασμένων ή επεξεργασμένων. Το 21% παρασκευάζει γεύματα για τα κατοικίδια με συστατικά που χρησιμοποιούνται στις ανθρώπινες τροφές, με τα ποσοστά να φτάνουν 32% στη Γενιά Ζ και 24% στους Millennials, έναντι 17% στη Γενιά Χ και τους Baby Boomers.
Η κυριαρχία της ξηράς τροφής και η καταναλωτική αντίληψη
Τα παραπάνω στοιχεία υποδηλώνουν μια ασυμφωνία ανάμεσα στη σχεδόν καθολική δημοτικότητα της ξηράς τροφής και την επιφύλαξη των καταναλωτών απέναντι στα επεξεργασμένα τρόφιμα, αμφιβολία που επεκτείνεται και στις τροφές κατοικίδιων. Σε επίπεδο διατροφικής αντίληψης (όχι απαραίτητα αγοραστικής συμπεριφοράς), υπάρχουν εταιρείες στον κλάδο που απευθύνονται σε ένα κοινό που ήδη συμμερίζεται τις θέσεις τους κατά των επεξεργασμένων τροφών. Δεδομένα της Packaged Facts δείχνουν ότι τα 2/3 έως τα 3/4 των καταναλωτών συμφωνούν (σε κάποιο βαθμό) πως οι τροφές κατοικίδιων χωρίς τεχνητά πρόσθετα είναι πιο υγιεινές, καθώς και οι τροφές που παρασκευάζονται από φυσικά, ανεπεξέργαστα συστατικά είναι πιο υγιεινές. Αντίθετα, μόλις οι μισοί συμφωνούν ότι η συνηθισμένη τροφή για κατοικίδια παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Με άλλα λόγια, η διαφορά ανάμεσα στις αντιλήψεις και τις αγοραστικές συνήθειες που παρατηρείται στα επεξεργασμένα τρόφιμα για ανθρώπους ισχύει και για τις τροφές για κατοικίδια.
Καινοτομία στην ξηρά τροφή: Η νέα πρόκληση
Η επιτυχία της φρέσκιας τροφής όπου οι καταναλωτικές αντιλήψεις ευθυγραμμίζονται με τις αγοραστικές συνήθειες, δημιούργησε την ανάγκη για την αναβάθμιση της ξηράς τροφής. Αυτό εκφράζεται μέσα από νέας γενιάς, επιστημονικά τεκμηριωμένες ή λειτουργικές δίαιτες, τροφές με εναλλακτικές πρωτεΐνες και ξηρά τροφή που έχει εμπλουτιστεί με επιπλέον premium ή λειτουργικά συστατικά που ενσωματώνουν κατεψυγμένα-αφυδατωμένα (freeze-dried) ή άλλα premium συστατικά. Παράλληλα, αυξάνονται και οι ξηρές και υγρές τροφές που κάνουν λόγο για διαδικασίες μαγειρέματος ήπιας θερμικής επεξεργασίας, υποδηλώνοντας μεγαλύτερη διατήρηση των φυσικών θρεπτικών συστατικών.
Η εξατομίκευση στη μάχη της αγοράς
Όπως και στις αγορές προϊόντων για ανθρώπους, η εξατομίκευση αποτελεί κομβική στρατηγική διαφοροποίησης και ενίσχυσης της πιστότητας των πελατών. Η εξατομίκευση επιτρέπει στους κηδεμόνες να αιτιολογούν καλύτερα τις αγορές τους, κάνοντάς τες πιο στοχευμένες. Σύμφωνα με την έρευνα του Ιανουαρίου του 2025 της Packaged Facts, οι εξατομικευμένες συνταγές προσελκύουν περίπου 1 στους 10 κηδεμόνες σκύλων και γατών, με την τάση αυτή να αναμένεται ανοδική τα επόμενα χρόνια. Στις σύγχρονες συνθήκες, αξιοποιείται η τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία εξατομικευμένων διατροφικών προγραμμάτων για κατοικίδια. Επιπλέον, τα προγράμματα ανταμοιβής και συνδρομών ωφελούν τόσο τους καταναλωτές όσο και τα στελέχη του μάρκετινγκ, καθώς προσφέρουν συνεχείς ευκαιρίες εξατομίκευσης ανάλογα με τις εξελισσόμενες ανάγκες και προσδοκίες των πελατών.