Premium τροφή για κατοικίδια
Το τι καθιστά μια τροφή για κατοικίδια premium ή σούπερ premium αλλάζει ανάλογα με τα συστατικά και την αντίληψη των καταναλωτών.
Για όλο και περισσότερους κηδεμόνες, η premium τροφή για κατοικίδια δεν είναι πολυτέλεια αλλά συνειδητή επιλογή φροντίδας. Ο ορισμός των premium προϊόντων για κατοικίδια εξελίσσεται συνεχώς, τόσο για τους ανθρώπους και τις εταιρείες του κλάδου όσο και κυρίως στα μάτια του καταναλωτή. Στη σημερινή αγορά τροφών για κατοικίδια, η ανάπτυξη νέων premium τροφών και λιχουδιών έχει εξελιχθεί σε μια σύνθετη και απαιτητική διαδικασία. Στην πραγματικότητα, η έννοια του premium δεν έχει σταθερό ορισμό· περιλαμβάνει πολλές παραμέτρους και συχνά δημιουργεί σύγχυση στους καταναλωτές που προσπαθούν να κατανοήσουν τι πραγματικά σημαίνει.
Στο παρελθόν, premium συχνά σήμαινε ότι ένα προϊόν είχε υψηλότερη τιμή σε σχέση με τα τυπικά ή οικονομικά προϊόντα της ίδιας κατηγορίας, όπως καθοριζόταν από τις εταιρείες έρευνας αγοράς. Όμως, καθώς κάποιες μάρκες τροφών για κατοικίδια σε σούπερ μάρκετ βρήκαν τρόπους να προσφέρουν τα ίδια συστατικά και χαρακτηριστικά με τα premium προϊόντα, η διαφορά στην τιμή άρχισε να χάνει τη σημασία της. Η άνοδος των premium ιδιωτικών ετικετών ενίσχυσε ακόμη περισσότερο αυτό το φαινόμενο. Οι ίδιες δυναμικές ισχύουν και για τα σούπερ premium προϊόντα. Αν προστεθούν επιπλέον χαρακτηριστικά και ισχυρισμοί, όπως “ελάχιστα επεξεργασμένο”, η εικόνα γίνεται ακόμα πιο ασαφής. Το θέμα της πολυπλοκότητας που χαρακτηρίζει την ανάπτυξη premium τροφών και λιχουδιών για κατοικίδια αναδείχθηκε σε πρόσφατη διαδικτυακή συζήτηση όπου παρουσιάστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις σχετικά με το πώς ορίζεται και πώς εξελίσσεται σήμερα η έννοια του premium, προσφέροντας χρήσιμες πληροφορίες για μια αγορά που συνεχίζει να μεταβάλλεται.
Premium και σούπερ premium μέσα από τα μάτια του καταναλωτή
Πριν από μερικές δεκαετίες premium σήμαινε μια αποκλειστική διατροφή ή μια διατροφή που περιείχε φρέσκο κρέας. Μάλιστα, αρκούσε η προσθήκη φρέσκου κρέατος για να χαρακτηριστεί μια τροφή ως premium. Ωστόσο, ο ορισμός της premium διατροφής για κατοικίδια έχει αλλάξει δραστικά, καθώς σήμερα το φρέσκο κρέας στο προϊόν δε σημαίνει πάντα για τη βιομηχανία ότι είναι premium. Σημαντικό ρόλο παίζουν και άλλα συστατικά, όπως το καλαμπόκι, το οποίο δεν έχει καλή φήμη. Σήμερα, συστατικά όπως το καλαμπόκι ή η σόγια δεν προτιμώνται ιδιαίτερα, καθώς πολλοί καταναλωτές θεωρούν ότι η παρουσία τους αφαιρεί από ένα προϊόν τον χαρακτήρα του premium. Στη διαδικτυακή συζήτηση επισημάνθηκε ότι σήμερα το τι θεωρείται premium καθορίζεται κυρίως από την ποιότητα των συστατικών. Τα συστατικά με λιγότερες από πέντε συλλαβές αναδεικνύουν περισσότερο τη συσκευασία. Αν ο καταναλωτής μπορεί να τα προφέρει και να καταλάβει τι είναι, θεωρεί ότι κρατάει στα χέρια του μια premium τροφή. Αν μάλιστα περιέχει φρέσκα λαχανικά και φρούτα, αυτό είναι επιπλέον πλεονέκτημα.
Επιπλέον, οι λειτουργικές διατροφές και τα χαρακτηριστικά βιωσιμότητας επηρεάζουν επίσης την εικόνα του premium. Συνήθως το φρέσκο κρέας εντάσσεται σε ποσοστό περίπου 30%, ενώ υψηλότερα επίπεδα προσθήκης συνδέονται με ένα πιο premium προφίλ προϊόντος. Για παράδειγμα, ποσοστά ένταξης πάνω από 50% ή 70% θεωρούνται χαρακτηριστικά premium προϊόντων, καθώς υποδηλώνουν πιο σύνθετη και προσεγμένη διατροφή που για τον καταναλωτή μεταφράζεται σε πιο φυσική και θρεπτική πρωτεΐνη, οικεία στο ζώο.
Το ίδιο ισχύει και για τα σούπερ premium προϊόντα: ο ορισμός εξαρτάται από την αντίληψη του καταναλωτή. Το κόστος των συστατικών παίζει σημαντικό ρόλο, είτε αφορά την ποσότητα φρέσκου κρέατος είτε άλλα υλικά, όπως ειδικούς δεσμευτικούς παράγοντες ή αρχαίους σπόρους. Καθώς ο κάθε καταναλωτής παίρνει τις δικές του αποφάσεις, το τι θεωρεί κάποιος premium ή σούπερ premium για το κατοικίδιό του μπορεί να διαφέρει από αυτό που θεωρεί κάποιος άλλος. Πρόκειται για προσωπική εμπειρία και απόφαση και γι’ αυτό υπάρχουν τόσες πολλές επιλογές σε σούπερ premium διατροφές.
Τι σημαίνει αυτό για την ανάπτυξη προϊόντων
Σημαντικό για την ανάπτυξη νέων τροφών ή λιχουδιών είναι να κατανοήσει ο κατασκευαστής τι θεωρούν οι καταναλωτές premium ή σούπερ premium. Η διαδικασία ανάπτυξης ενός premium ή σούπερ premium προϊόντος πρέπει να ξεκινά με όραμα για το προϊόν και τα χαρακτηριστικά διαφοροποίησής του από τα άλλα, καθώς και με στόχευση της θέσης του στην αγορά, ώστε να μπορέσει να βρει τη θέση του μέσα σε αυτήν.