Pet shops

Τα pet shops προσαρμόζονται στις νέες αγοραστικές τάσεις με έμφαση στη φρεσκάδα, τη λειτουργική διατροφή και την αξία για τον πελάτη.

Η βιομηχανία των κατοικίδιων διανύει μια βαθιά περίοδο αλλαγών, γεγονός που αναπόφευκτα επηρεάζει και τα pet shops. Οι κηδεμόνες παραμένουν αφοσιωμένοι στους τετράποδους συντρόφους τους, αλλά ο τρόπος που ξοδεύουν και επιλέγουν προϊόντα εξελίσσεται ραγδαία. Επίσης, είναι πιο απαιτητικοί: ενδιαφέρονται όχι μόνο για την ποιότητα, αλλά και για την οικονομία, την ευκολία και την ευεξία των ζώων τους. Καθώς αυτές οι μεταβολές διαμορφώνουν την αγορά, τα pet shops καλούνται να μείνουν μπροστά από τις εξελίξεις, προσαρμόζοντας διαρκώς την ποικιλία των προϊόντων τους, τις τιμολογιακές πολιτικές και τις πρακτικές ενημέρωσης των πελατών τους. Οι επαγγελματίες του κλάδου επιβεβαιώνουν ότι οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες είναι πλέον εμφανείς. Στις μεγάλες εκθέσεις του κλάδου, όπως η Superzoo 2025, αναδείχθηκαν ξεκάθαρες τάσεις τόσο στις προτιμήσεις των καταναλωτών όσο και στις καινοτομίες των προϊόντων, δείχνοντας προς ποια κατεύθυνση κινείται η αγορά.

Φρέσκες μορφές τροφών αυξάνουν το μέσο καλάθι

Μία από τις κύριες τάσεις είναι η αυξανόμενη ζήτηση για πιο φρέσκες και λιγότερο επεξεργασμένες τροφές. Οι νέες μορφές, όπως οι συσκευασίες σε μερίδες, αλλάζουν ριζικά τον τρόπο που ψωνίζουν οι κηδεμόνες. Πρόκειται για ατομικές συσκευασμένες μερίδες που δεν είναι κάτι άλλο από μικρές, προκαθορισμένες μερίδες φρέσκιας ή ελαφρώς μαγειρεμένης τροφής για κατοικίδια, που παρουσίασαν πολλά brands στη Superzoo 2025 ως καινοτομία που πρέπει να προσέξουν οι λιανέμποροι. Οι μικρότερες, πιο πρακτικές μερίδες προσελκύουν τους κηδεμόνες μικρόσωμων σκύλων που δε θέλουν μεγάλες σακούλες, ενώ ενθαρρύνουν και τις επαναλαμβανόμενες αγορές. Για τους κηδεμόνες μεγαλόσωμων σκύλων, η αγορά των χύμα προϊόντων παραμένει συμφέρουσα, όμως η δυνατότητα να αγοράσουν και μερικές ατομικές μερίδες για ποικιλία βελτιώνει την αγοραστική εμπειρία. Οι μικρές συσκευασίες συχνά οδηγούν σε πρόσθετες αγορές, καθώς οι πελάτες συμπεριλαμβάνουν μερικές ατομικές μερίδες μαζί με τη βασική τους παραγγελία για να προσφέρουν διαφορετικές γεύσεις στα ζώα τους.

Ένα ακόμα ταχέως αναπτυσσόμενο τμήμα κάποιων pet shops είναι οι ήπια μαγειρεμένες τροφές που έχουν γίνει μια από τις πιο δημοφιλείς επιλογές. Αυτές προσελκύουν πελάτες που θέλουν μια πιο φρέσκια επιλογή, χωρίς να στραφούν πλήρως στη ωμή διατροφή. Οι λιανέμποροι μπορούν να προβάλουν αυτά τα προϊόντα σε εμφανή σημεία και να κάνουν προωθητικές ενέργειες, ιδίως για νέους πελάτες ή για νοικοκυριά με ηλικιωμένους σκύλους που ωφελούνται από πιο εύπεπτες, φρέσκες τροφές.

Λειτουργικά συστατικά: Η νέα premium πρόταση

Μια ακόμη έντονη τάση είναι η αυξανόμενη ζήτηση για λειτουργικά συστατικά στις τροφές και τις λιχουδιές για κατοικίδια. Οι κηδεμόνες γνωρίζουν πλέον τα οφέλη των superfoods όπως ο κουρκουμάς, τα φαρμακευτικά μανιτάρια και οι ζωμοί. Αυτά τα συστατικά δεν προσθέτουν απλώς γεύση ή θρεπτική αξία, αλλά στοχεύουν σε συγκεκριμένα ζητήματα υγείας. Ο κουρκουμάς έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, ενώ ορισμένα είδη μανιταριών ενισχύουν το ανοσοποιητικό. Υπάρχουν πλέον διατροφές ειδικά σχεδιασμένες με αυτά τα superfoods με σκοπό τη βελτίωση της κινητικότητας, την ανοσία και τη μακροζωία των ζώων.

Οι καταναλωτές ζητούν ευεξία χωρίς σπατάλη

Η μεγαλύτερη ανάπτυξη στη βιομηχανία προέρχεται από προϊόντα που συνδυάζουν ευεξία και συναισθηματική σύνδεση με τον κηδεμόνα, όπως εκπαιδευτικά εργαλεία, σαμαράκια για γάτες, διατροφικά toppers (προσθήκες στη βασική τροφή) και λειτουργικά συμπληρώματα. Το κλειδί της επιτυχίας είναι να βοηθήσουν οι λιανέμποροι τους πελάτες να ισορροπήσουν ανάμεσα στην επιθυμία για ποιοτικά προϊόντα και στις οικονομικές τους δυνατότητες. Οι κηδεμόνες θέλουν να φροντίζουν για την ευεξία των κατοικίδιων τους, αλλά με μέτρο και αξία. Τα pet shops πρέπει να προσφέρουν ευέλικτα προϊόντα που επιτρέπουν στους πελάτες να φροντίζουν ουσιαστικά τα κατοικίδιά τους χωρίς υπερβολικό κόστος. Οι λιανέμποροι μπορούν να ενισχύσουν αυτή την τάση προσφέροντας προϊόντα σε διάφορες τιμές, ώστε να απευθύνονται και σε πιο οικονομικά ευαίσθητους πελάτες, αλλά και να ανοίγουν τον δρόμο για upselling, δηλαδή για πρόσθετες πωλήσεις, όταν οι πελάτες αντιλαμβάνονται τα επιπλέον οφέλη των premium επιλογών. Η εκπαίδευση του πελάτη είναι επίσης κρίσιμη: μέσω ενημέρωσης και δειγμάτων, τα καταστήματα μπορούν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη και να χτίσουν μακροχρόνιες σχέσεις.

Οι κατασκευαστές γνωρίζουν τις τάσεις

Η αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα ευεξίας έχει κινητοποιήσει τους κατασκευαστές να καινοτομούν. Νέες σειρές προϊόντων, όπως αρωματικοί διαχυτές και σπρέι για μείωση του άγχους, αλλά και πολυλειτουργικές λύσεις φροντίδας, συνδυάζουν φυσικά συστατικά με πρακτικά οφέλη για τα κατοικίδια. Η στροφή προς περισσότερο φυσικά και λειτουργικά προϊόντα προσφέρει προστιθέμενη αξία και για τους λιανέμπορους, καθώς τους δίνει την ευκαιρία να διαφοροποιήσουν την προσφορά τους και να ανταποκριθούν στις εξελισσόμενες ανάγκες των πελατών.

Οικονομικές πιέσεις στη βιομηχανία των κατοικίδιων

Οι οικονομικές πιέσεις επηρεάζουν το τι είναι διατεθειμένοι να αγοράσουν οι καταναλωτές. Σύμφωνα με την American Pet Products Association (APPA), την Αμερικανική Ένωση Προϊόντων για Κατοικίδια, η μεγαλύτερη ανάπτυξη καταγράφεται στα αναλώσιμα (τροφές, συμπληρώματα και προϊόντα ευεξίας), ενώ οι πιο ακριβές, προαιρετικές κατηγορίες (πολυτελή κρεβάτια, ακριβά παιχνίδια) παρουσιάζουν κάμψη. Για τους κατασκευαστές η σημασία της διατήρησης προσιτών τιμών, ειδικά για προϊόντα που σχετίζονται με την υγεία των ζώων, είναι μεγάλη, καθώς αν συνεχίσουν να αυξάνονται, μπορεί να γίνει δύσκολο για κάποιους να συντηρήσουν τα κατοικίδιά τους, κάτι που είναι κακό για όλο τον κλάδο.

Συμπέρασμα

Το σύγχρονο λιανεμπόριο του κλάδου των κατοικίδιων δεν έχει να κάνει απλά με γεμάτα ράφια. Πρόκειται για τη δημιουργία μιας εξατομικευμένης και ουσιαστικής εμπειρίας αγορών που ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις προτιμήσεις των κηδεμόνων. Εστιάζοντας στα αναλώσιμα, στα λειτουργικά προϊόντα ευεξίας και στις ευέλικτες επιλογές για κάθε προϋπολογισμό, τα pet shops μπορούν να εξυπηρετήσουν αποτελεσματικά τους σημερινούς, απαιτητικούς αλλά πιστούς πελάτες τους. Η επιτυχία βρίσκεται στη χρυσή τομή ανάμεσα στις συναισθηματικές ανάγκες των κηδεμόνων και τον διαθέσιμο προϋπολογισμό τους. Για τα pet shops, το μέλλον ανήκει σε όσους αγκαλιάζουν την αλλαγή και καινοτομούν. Όσοι το κάνουν, δεν θα επιβιώσουν απλώς, αλλά θα ευημερήσουν.