Τροφές κατοικίδιων
Οι μεγάλοι παίκτες στη βιομηχανία τροφών για κατοικίδια ανανεώνονται με σκοπό τη συνεχή ανάπτυξη.
Η τάση προς την premium κατανάλωση όσον αφορά τις τροφές για κατοικίδια επιστρέφει στις πωλήσεις του κλάδου στις ΗΠΑ μετά από μια υποχώρηση το 2023 λόγω του πληθωρισμού και των συνεπειών της πανδημίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της American Pet Products Association (APPA) που παρουσιάστηκαν τον Μάρτιο του 2025 στην ετήσια έκθεση State of the Industry και ενισχύθηκαν με τη νέα έκδοση του Dog and Cat Report, οι πωλήσεις premium τροφών για σκύλους αυξήθηκαν κατά 5% και για γάτες κατά 9% μέσα στο 2024, χωρίς ακόμη να φτάνουν τα υψηλά νούμερα των προηγούμενων ετών. Η συνεχιζόμενη αυτή στροφή στην premium κατανάλωση καλύπτει διάφορες υποκατηγορίες, περιλαμβάνοντας εναλλακτικές μορφές προϊόντων όπως οι φρέσκες, κατεψυγμένες και λυοφιλοποιημένες τροφές. Αν και τα μερίδιά τους στην αγορά είναι ακόμη μικρά, οι συγκεκριμένες κατηγορίες καταγράφουν ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης τόσο σε αξία που εν μέρει αντανακλά την επίδραση του πληθωρισμού, όσο και σε όγκους πωλήσεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ (NIQ).
Η Royal Canin λανσάρει νέα σειρά
Η Royal Canin και όχι μόνο (π.χ. η Blue Buffalo, θυγατρική της General Mills) ανακοίνωσε το λανσάρισμα της νέας σειράς φρέσκιας τροφής για κατοικίδια, εισερχόμενη σε μια κατηγορία με υψηλή αναπτυξιακή δυναμική. Το ερώτημα είναι αν θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλοι δυνατοί παίκτες του κλάδου. Η νέα σειρά της Royal Canin, Fresh Health Nutrition περιλαμβάνει μια ήπια μαγειρεμένη τροφή σκύλου, προσαρμοσμένη για τρία στάδια ζωής: για κουτάβια, ενήλικα και ηλικιωμένα σκυλιά. Η εταιρεία διευκρινίζει πως τα προϊόντα διατηρούνται στην κατάψυξη, αποψύχονται στο ψυγείο 24 ώρες πριν από τη χρήση και μπορούν να παραμείνουν στο ψυγείο έως και 5 ημέρες μετά το άνοιγμα.
Φρέσκιες τροφές: Μια στρατηγική επένδυση
Ανεξαρτήτως του χρόνου ή του τύπου των προϊόντων, οι νέες σειρές αποτελούν έξυπνη στρατηγική για εταιρείες που αναζητούν συνεχή ανάπτυξη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NIQ, οι πωλήσεις φρέσκων και κατεψυγμένων τροφών για κατοικίδια αυξήθηκαν κατά 16,1% σε αξία και 15,8% σε όγκο μέσα στο 2024. Οι πωλήσεις 100% λυοφιλοποιημένων τροφών σημείωσαν επίσης σημαντική άνοδο: 9,9% σε αξία και 18,6% σε όγκο, παρά την πολύ υψηλή μέση τιμή. Παρότι τα ποσοστά της αγοράς για αυτές τις καινοτόμες κατηγορίες παραμένουν χαμηλά (3,6% για φρέσκες/κατεψυγμένες, 1,1% για 100% λυοφιλοποιημένες), οι ρυθμοί ανάπτυξής τους είναι εντυπωσιακοί.
Η πτώση των οικονομικών τροφών
Παράλληλα, η υποχώρηση του πληθωρισμού συνοδεύτηκε από πτώση των πωλήσεων βασικών (οικονομικών) τροφών κατά 7% το 2024, τόσο για σκύλους όσο και για γάτες. Στις γάτες, η premium κατηγορία έφτασε πλέον σε ισοδύναμο μερίδιο αγοράς (38%) με τις οικονομικές τροφές. Στους σκύλους, η ψαλίδα είναι μεγαλύτερη: 41% για premium τροφές έναντι 26% για οικονομικές, με αντίστοιχη δυναμική ανόδου και καθόδου.
Το αν αυτές οι τάσεις θα συνεχιστούν για το υπόλοιπο του 2025 και μετά, εξαρτάται και από εξωτερικούς παράγοντες όπως οι δασμοί στις ΗΠΑ, οι οποίοι θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις τιμές, τη διαθεσιμότητα και τις πωλήσεις. Ωστόσο, δεδομένου ότι η τάση για premium προϊόντα καθιερώθηκε την τελευταία δεκαετία και συνεχίζει ακάθεκτη, η επένδυση σε αυτόν τον τομέα μοιάζει σοφή. Το ίδιο ισχύει και για την επέκταση σε δυναμικές υποκατηγορίες όπως οι φρέσκες και κατεψυγμένες τροφές, ακριβώς όπως κάνει η Royal Canin και άλλες μεγάλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.