Τροφές κατοικίδιων

Τα ζητήματα στον κλάδο με τις τροφές κατοικίδιων που κάθε επαγγελματίας του κλάδου και brand πρέπει να παρακολουθεί και να λάβει υπόψη.

Πρόσφατα ζητήματα και προκλήσεις που εμφανίστηκαν μπορεί να έχουν συνέπειες για τις τροφές κατοικίδιων, επομένως αξίζει οι εταιρείες να τα παρακολουθούν και να ενεργήσουν ανάλογα. Ο κλάδος των τροφών κατοικίδιων είναι δυναμικός, πάντα με νέες ιδέες και προϊόντα, αλλά και με προκλήσεις, ειδικά σε αβέβαιες οικονομικές περιόδους. Μια γρήγορη ματιά στην επικαιρότητα όμως, αποκαλύπτει πολλά ζητήματα που τα brands και οι επαγγελματίες πρέπει να παρακολουθούν για να απολαμβάνουν συνεχή επιτυχία. Από αυτά, ξεχωρίζουν τα εξής:

1. Αντίδραση των εταιρειών στους δασμούς

Ορισμένες εταιρείες στον κλάδο των κατοικίδιων προωθούν τα προϊόντα τους με μηνύματα που αναδεικνύουν τις τιμές πριν ή μετά την εφαρμογή δασμών, δημιουργώντας στους καταναλωτές μια αίσθηση επείγοντος και υπονοώντας περιορισμένες ποσότητες διαθέσιμες. Πρόκειται για στρατηγική που μπορεί να επηρεάζεται από δασμούς σε πρώτες ύλες, όπως συστατικά τροφών ή υλικά κονσερβών και αξίζει οι μάρκες να εξετάσουν αν μπορεί να εφαρμοστεί και στα δικά τους προϊόντα.

2. Οι καταναλωτές μπορεί να απομακρύνονται από αμερικανικά brands

Η έκθεση Brand America 2025 της Ipsos, βασισμένη σε έρευνα που έγινε σε 10 χώρες, δείχνει μειωμένη εμπιστοσύνη και πιθανότητα αγοράς για αμερικανικές μάρκες σε 10 χώρες (ΗΠΑ, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ινδία, Ιαπωνία και Μεξικό). Αντιθέτως, οι μάρκες με διεθνή ή τοπική ταυτότητα προτιμώνται. Η Ipsos συμβουλεύει τις αμερικανικές μάρκες να μην πανικοβάλλονται, αλλά να εξετάσουν τη στρατηγική τους σε αγορές εκτός ΗΠΑ, καθώς οι χώρες αυτές είναι σημαντικές ή αποτελούν αναπτυσσόμενες αγορές τροφών κατοικίδιων.

3. Ο FDA καταργεί την αυτοαξιολόγηση συστατικών

Στις 10 Σεπτεμβρίου 2025, ο Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA) πρότεινε τροποποίηση του κανόνα GRAS με τον οποίο τα συστατικά στις τροφές για κατοικίδια (και όχι μόνο) θα θεωρούνται Γενικά Αναγνωρισμένα ως Ασφαλή, ώστε οι εταιρείες να μην μπορούν πλέον να αυτοαξιολογούν την ασφάλεια ενός συστατικού χωρίς ομοσπονδιακή έγκριση. Αν αυτό ισχύσει (από την άνοιξη 2026), οι εταιρείες θα πρέπει να ενημερώνουν τον FDA για κάθε νέο συστατικό που θεωρούν ασφαλές. Ορισμένες ενώσεις, όπως η Αμερικανική Ένωση Βιομηχανίας Ζωοτροφών (AFIA), εξέφρασαν ανησυχίες, υποστηρίζοντας ότι η κατάργηση της αυτοαξιολόγησης μπορεί να προκαλέσει περισσότερα προβλήματα και δε δικαιολογεί νέες ενέργειες από τον FDA.

4. Οι εταιρείες τροφών κατοικίδιων αγνοούν ευκαιρίες με την τεχνητή νοημοσύνη

Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) ήρθε για να μείνει. Προς το παρόν δε χρησιμοποιείται πολύ από τις εταιρείες τροφών για κατοικίδια, αλλά όσοι τη χρησιμοποιούν έχουν δει οφέλη. Σε μια έρευνα με συμμετοχή σχεδόν 120 επαγγελματιών του κλάδου τροφών κατοικίδιων σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης (AI) στο μάρκετινγκ, του τομέα όπου παρατηρείται σήμερα η μεγαλύτερη υιοθέτησή της στον κλάδο, το 21% δήλωσε ότι βρίσκει οφέλη στη χρήση της για ανάλυση δεδομένων και καταναλωτικών συμπεριφορών, ενώ το 11% τη χρησιμοποιεί για δημιουργία περιεχομένου μάρκετινγκ. Χαμηλότερα ποσοστά χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη για προσωποποιημένα email ή για οπτικό περιεχόμενο και σχεδιασμό. Στον τομέα της παραγωγής υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης με σκοπό τη βελτίωση της αποδοτικότητας και τη μείωση κόστους, ειδικά καθώς πολλά εργοστάσια τροφών για κατοικίδια ήδη εφαρμόζουν τεχνολογίες όπως η σύνδεση όλων των μηχανημάτων με τα κέντρα λειτουργίας, η αυτοματοποίηση και η συλλογή δεδομένων. Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει στην ανάλυση όλων αυτών των δεδομένων για τον εντοπισμό αναποτελεσματικοτήτων, δυσλειτουργιών σε μηχανήματα και παρόμοιων προβλημάτων. Παρά το γεγονός ότι άλλες έρευνες δείχνουν πως η έλλειψη εσωτερικής τεχνικής γνώσης παραμένει σημαντικό εμπόδιο για την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης, εμφανίζονται υπηρεσίες και ειδικοί που μπορούν να στηρίξουν τις εταιρείες.

5. Μακρο-καταναλωτικές τάσεις παγκοσμίως

Σύμφωνα με έρευνες της Innova Market Insights, η οποία παρακολουθεί τάσεις στον τομέα τροφίμων και ποτών για ανθρώπινη κατανάλωση και συγκεκριμένα σε ένα πρόσφατο webinar, η ομάδα ανάλυσης τάσεων της Innova παρουσίασε ορισμένα γενικά ζητήματα και συμπεριφορές καταναλωτών σε επιλεγμένες χώρες παγκοσμίως. Λαμβάνοντας υπόψη τις αυξανόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, την οικονομική αβεβαιότητα και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, 1 στους 2 καταναλωτές που συμμετείχαν, δήλωσε ότι αισθάνεται πολύ ή κάπως ανήσυχος για τον κόσμο, ενώ 1 στους 4 αισθάνεται θετικά. Το επίπεδο ανησυχίας σε σύγκριση με τη θετικότητα διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα, με τους Boomers και τη Γενιά X να νιώθουν πιο ανήσυχοι και τους Millennials πιο θετικοί.

Από τους καταναλωτές αυτούς, το 85% δήλωσε ότι βίωσε κάποιο επίπεδο στρες τους τελευταίους 12 μήνες, το 48% ανέφερε ότι οι οικονομικές υποχρεώσεις τους προκαλούν στρες και περίπου 1 στους 3 θεωρεί ότι η υγεία ή η εργασία/σχολείο αποτελούν πηγή στρες. Επιπλέον, αναζητούν τρόπους να αποκτήσουν έλεγχο σε τομείς της ζωής τους και να μειώσουν το άγχος τους.

Έρευνες έχουν δείξει και αποδείξει τα οφέλη της κατοχής κατοικίδιων για την ψυχική υγεία και την ευζωία των ανθρώπων. Αυτό μπορεί να δώσει ιδέες στα brands τροφών και λιχουδιών για κατοικίδια να προσεγγίσουν τους κηδεμόνες τους (συμπεριλαμβανομένων των υπαρχόντων πελατών) με μηνύματα που εστιάζουν στο πόσο προσφέρουν τα κατοικίδια στους ανθρώπους τους και στο πώς η παροχή ποιοτικών τροφών και λιχουδιών μπορεί να είναι ένας τρόπος για τους κηδεμόνες να τους ανταποδώσουν την αγάπη τους.