Κηδεμόνες κατοικίδιων

Η APPA (American Pet Products Association) δημοσίευσε μια έκθεση για τους σκύλους και τις γάτες ως κατοικίδια για το 2025, αποκαλύπτοντας μια νέα εποχή στην κηδεμονία κατοικίδιων.

Η American Pet Products Association (APPA) παρουσίασε την έκθεση “2025 Dog & Cat Report”, τη δεύτερη φετινή μελέτη της που εστιάζει στη συμπεριφορά των κηδεμόνων κατοικίδιων. Η έκθεση βασίζεται στα πιο πρόσφατα στοιχεία της Εθνικής Έρευνας Κηδεμόνων Κατοικίδιων της APPA, η οποία παρέχει εις βάθος δεδομένα σχετικά με τη συμπεριφορά των καταναλωτών και επικεντρώνεται στα δύο μεγαλύτερα τμήματα της αγοράς: στους κηδεμόνες σκύλων και γατών. Σε περισσότερες από 200 σελίδες περιλαμβάνονται αναλυτικά στοιχεία και γραφήματα που αποτυπώνουν τις αγοραστικές τάσεις, τα δημογραφικά δεδομένα, τις στάσεις και τις συμπεριφορές των καταναλωτών. Σύμφωνα με τα ευρήματα, καταγράφεται αύξηση-ρεκόρ στην κατοχή γατών, ενίσχυση της ανθρώπινης προσέγγισης στη φροντίδα των κατοικίδιων, βαθύτερος συναισθηματικός δεσμός με τα ζώα συντροφιάς, καθώς και αυξημένη έμφαση στην προληπτική φροντίδα και ευεξία.

“Η τελευταία μας έκθεση για τους σκύλους και τις γάτες επιβεβαιώνει αυτό που πολλοί στον κλάδο έχουν αντιληφθεί: η κηδεμονία κατοικίδιων συνεχίζει να εξελίσσεται με ουσιαστικούς τρόπους, με τους σκύλους και τις γάτες να γίνονται μέρος της ζωής μας περισσότερο από ποτέ. Από την αυξανόμενη έμφαση στη διατροφή των κατοικίδιων έως την άνοδο των νοικοκυριών με πολλές γάτες, οι σημερινοί κηδεμόνες κατοικίδιων επαναπροσδιορίζουν τη σημασία της φροντίδας ενός ζώου συντροφιάς. Τα δεδομένα αυτά δεν αποτυπώνουν μόνο τον ισχυρό δεσμό ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα, αλλά λειτουργούν και ως οδηγός για την πορεία που θα ακολουθήσει η βιομηχανία κατοικίδιων τα επόμενα χρόνια”, δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της APPA, Πίτερ Σκοτ.

Οι βασικές τάσεις που αποκαλύπτονται στην έκθεση

Η χρονιά της γάτας

Οι κηδεμόνες γατών αυξάνονται. Το 2024 καταγράφηκε αύξηση 23% στον αριθμό των κηδεμόνων γατών, ενώ αυξάνονται και τα νοικοκυριά με πάνω από μία γάτα. Παράλληλα, ενισχύεται η επιθυμία για ποιοτικό χρόνο με τα κατοικίδια, γεγονός που δείχνει ότι οι σημερινοί κηδεμόνες επαναπροσδιορίζουν το τι σημαίνει να είναι κανείς πραγματικά “λάτρης της γάτας”. 49 εκατ. νοικοκυριά στις ΗΠΑ έχουν μια γάτα, από 40 εκατ. το 2023. Οι κηδεμόνες γατών επιλέγουν ολοένα και συχνότερα να προσθέσουν και δεύτερη ή τρίτη γάτα στο σπίτι τους. Τα νοικοκυριά με μία μόνο γάτα μειώθηκαν από 64% το 2018 σε 58% το 2024 (μείωση 9%). Εν τω μεταξύ, τα νοικοκυριά με δύο γάτες αυξήθηκαν κατά 8% από το 2018. Το πιο σημαντικό, τα νοικοκυριά με τρεις ή περισσότερες γάτες αυξήθηκαν κατά 36% από το 2018. Οι κηδεμόνες γατών ενισχύουν τον δεσμό ανθρώπου-γάτας αγοράζοντας προϊόντα που υποστηρίζουν την εκπαίδευση και ενθαρρύνουν τον ποιοτικό χρόνο εκτός σπιτιού. Επίσης, όλο και περισσότεροι κηδεμόνες εκπαιδεύουν τις γάτες τους. Το 48% των κηδεμόνων χρησιμοποιεί κάποια τεχνική εκπαίδευσης για τη γάτα του, αύξηση 41% από το 2018. Πολλοί κηδεμόνες γατών αγοράζουν λουριά, σαμαράκια και περιλαίμια. Το 32% των κηδεμόνων γατών διαθέτει λουρί, σημειώνοντας αύξηση 52% σε σύγκριση με το 2018. Το 22% έχει σαμαράκι, ενώ το 27% χρησιμοποιεί περιλαίμιο (όχι για αποπαρασίτωση), με τις δύο αυτές κατηγορίες να καταγράφουν αύξηση 69% και 50% αντίστοιχα σε σχέση με το 2018. Στη συνέχεια έρχονται τα πάρτι, τα αξεσουάρ και τα προϊόντα αφιερωμένα στις γάτες: το να γιορτάζει κανείς τη σχέση του με τη γάτα του αποτελεί πλέον τρόπο ζωής. Το ποσοστό των κηδεμόνων που διοργάνωσε πάρτι γενεθλίων για τη γάτα του το 2024 ήταν 21%, αυξημένο κατά 250% από το 2018. Τέλος, το 34% των κηδεμόνων γατών αγόρασε προϊόντα με θέμα τα κατοικίδια, σημειώνοντας αύξηση 89% από το 2018.

Η ανάδειξη του σκύλου σε σύντροφο της καθημερινής ζωής

Οι σημερινοί κηδεμόνες σκύλων δίνουν προτεραιότητα στις κοινές εμπειρίες και στις βαθύτερες συνδέσεις με τα σκυλιά τους, ενσωματώνοντάς τα σε έναν ενεργό τρόπο ζωής, στις καθημερινές ρουτίνες και στα ταξίδια τους. Οι κηδεμόνες σκύλων τους συμπεριλαμβάνουν όλο και περισσότερο στις καθημερινές ρουτίνες που υποστηρίζουν έναν υγιή και ενεργό τρόπο ζωής. Τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα το 53% των κηδεμόνων παίρνουν τα σκυλιά τους μαζί όταν βγαίνουν για να κάνουν τις καθημερινές δουλειές τους με τα πόδια, σημειώνοντας αύξηση 6% από το 2023. Επίσης, συνεχίζουν να συμπεριλαμβάνουν τα σκυλιά στα ταξιδιωτικά τους σχέδια. Από τους κηδεμόνες που ταξιδεύουν με τον σκύλο τους, ένας αυξανόμενος αριθμός (74%) ταξίδεψε με αεροπλάνο τον τελευταίο χρόνο (αύξηση από 68% το 2023), ενώ το 87% προτίμησε το αυτοκίνητο, τάση που παραμένει σταθερή από το 2023. Άλλο ένα χαρακτηριστικό, η πλειοψηφία των κηδεμόνων σκύλων θέλει χώρους εργασίας φιλικούς προς τα σκυλιά. Το 49% αυτών ισχυρίζονται ότι είναι πολύ/κάπως πιθανό να πάρουν το κατοικίδιό τους στο γραφείο εάν τους επιτραπεί.

Τάσεις στις τροφές για κατοικίδια: Οι αλλαγές στη διατροφή

Οι κηδεμόνες σκύλων και γατών υιοθετούν ολοένα και περισσότερο μια προσέγγιση ευεξίας στη διατροφή των κατοικίδιων τους. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, έχουν γίνει σημαντικές αλλαγές στις διατροφικές επιλογές, με προτίμηση σε premium δίαιτες και λειτουργικές τροφές και συμπληρώματα. Μετά από μια μείωση το 2023, οι αγορές premium τροφών για κατοικίδια ανέκτησαν τη δυναμική τους το 2024, ενώ οι αγορές βασικών τροφών μειώθηκαν. Το 41% των κηδεμόνων σκύλων και το 38% των κηδεμόνων γατών αγόρασαν premium τροφή, αύξηση 5% και 9% αντίστοιχα από το 2023. Το 26% των κηδεμόνων σκύλων και το 38% των κηδεμόνων γατών αγόρασαν βασική τροφή (μείωση 7% και για τους δύο από το 2023). Επίσης, οι προσθήκες που μπαίνουν πάνω στην τροφή για να δώσουν γεύση και θρεπτική αξία (toppers) και οι συμπληρωματικές προσθήκες τροφής (mixers) αυξάνονται σημαντικά. Το 2024 το 16% των κηδεμόνων σκύλων και το 19% των κηδεμόνων γατών τις χρησιμοποίησαν, σημειώνοντας άνοδο πάνω από 120% σε σχέση με το 2018. Οι λειτουργικές δίαιτες, όπως οι προβιοτικές και πρεβιοτικές, παρουσίασαν σημαντική ανάπτυξη το 2024. Το 13% των κηδεμόνων σκύλων και το 12% των κηδεμόνων γατών επέλεξαν τέτοιες δίαιτες, καταγράφοντας ωστόσο μείωση 18% και 9% αντίστοιχα σε σχέση με το 2023.

Τάσεις στις βιταμίνες και τα συμπληρώματα: Προληπτική φροντίδα ευεξίας για τα κατοικίδια

Η προληπτική υγεία και ευεξία των κατοικίδιων παραμένει κορυφαία προτεραιότητα για τους κηδεμόνες σκύλων και γατών, τροφοδοτώντας την αυξανόμενη ζήτηση σε ετήσια βάση για βιταμίνες και συμπληρώματα που υποστηρίζουν την ευημερία τους. Η χρήση βιταμινών και συμπληρωμάτων συνεχίζει να αυξάνεται μεταξύ των κηδεμόνων σκύλων και γατών. Το 53% των κηδεμόνων σκύλων τους δίνουν βιταμίνες/συμπληρώματα (αύξηση 6% από το 2023). Μια εξαετής αναδρομή δείχνει αύξηση 56% στις αγορές βιταμινών/συμπληρωμάτων από το 2018. Το 34% των κηδεμόνων γατών τους δίνουν βιταμίνες/συμπληρώματα, επίσης αύξηση 6% από το 2023. Μια εξαετής αναδρομή δείχνει αύξηση 70% στις αγορές βιταμινών/συμπληρωμάτων από το 2018. Οι τάσεις στους πιο δημοφιλείς τύπους βιταμινών και συμπληρωμάτων ποικίλουν μεταξύ των κηδεμόνων σκύλων και γατών. Το 2024, τα συμπληρώματα για την υγεία των αρθρώσεων (κινητικότητα), τις πολυβιταμίνες και τα συμπληρώματα για δέρμα/τρίχωμα/νύχια ήταν τα πιο δημοφιλή είδη στους κηδεμόνες σκύλων. Τέλος, για τους κηδεμόνες γατών, οι πολυβιταμίνες, ακολουθούμενες από τα πρεβιοτικά και τα προβιοτικά και τα συμπληρώματα πέψης, ήταν τα πιο δημοφιλή είδη.

Συμπερασματικά, τα φετινά δεδομένα σκιαγραφούν μια σαφή εικόνα των μεταβαλλόμενων συμπεριφορών και προτεραιοτήτων μεταξύ των κηδεμόνων κατοικίδιων, ειδικά στους τομείς της ευεξίας, της ενσωμάτωσης αυτών στον τρόπο ζωής των κηδεμόνων τους και της αγοράς προϊόντων υψηλής ποιότητας. Όλα αυτά τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι καταναλωτές υιοθετούν μια πιο εξατομικευμένη φροντίδα για τα κατοικίδιά τους.