Τροφές ιδιωτικής ετικέτας
Οι τροφές ιδιωτικής ετικέτας αναπτύσσονται ταχύτερα από τα μεγάλα brands, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών και μερίδιο αγοράς.
Καθώς οι ιδιωτικές ετικέτες γίνονται πλέον πιο δημοφιλείς και η αντίληψη των καταναλωτών συναντά την αυξανόμενη προσοχή στο κόστος, ο συγκεκριμένος τομέας καταγράφει ρυθμούς ανάπτυξης που ξεπερνούν εκείνους των επώνυμων προϊόντων. Στις ΗΠΑ, οι ιδιωτικές ετικέτες διανύουν μια περίοδο εντυπωσιακής ανόδου. Σύμφωνα με την Έκθεση Ιδιωτικών Ετικετών 2025 της Private Label Manufacturers Association (PLMA), “οι πωλήσεις των ιδιωτικών ετικετών αυξήθηκαν τέσσερις φορές περισσότερο από τις επώνυμες μάρκες το 2024, σημειώνοντας άνοδο 3,9% έναντι μόλις 1% για τα επώνυμα προϊόντα. Στις πωλήσεις μονάδων, η διαφορά ήταν παρόμοια: οι ιδιωτικές ετικέτες αυξήθηκαν κατά 2,3% σε σχέση με το 2023, ενώ οι επώνυμες μάρκες υποχώρησαν κατά 0,6%”. Συνολικά, αυτό αντιστοιχεί σε πωλήσεις ύψους 270,58 δις δολαρίων για τις ιδιωτικές ετικέτες το 2024 – ένα ιστορικό υψηλό, σύμφωνα με την PLMA – έναντι 1,03 τρις δολαρίων για τις επώνυμες μάρκες. Τα στοιχεία αποτυπώνουν τη στασιμότητα της ανάπτυξης των επώνυμων προϊόντων, ενώ οι ιδιωτικές ετικέτες καθιερώνονται σταδιακά στη συνείδηση των καταναλωτών ως ισοδύναμες με τα γνωστά brands. Μάλιστα, το 2024 1 στα 4 προϊόντα τροφίμων ή μη τροφίμων που αγοράστηκαν στις ΗΠΑ έφερε την επωνυμία ενός καταστήματος ή μίας από τις δικές του μάρκες.
Ανάπτυξη στις τροφές κατοικίδιων ιδιωτικής ετικέτας
Ο κλάδος των κατοικίδιων δεν αποτελεί εξαίρεση σε αυτή την τάση. Το 2024, οι ιδιωτικές ετικέτες στον τομέα της φροντίδας κατοικίδιων κατέγραψαν αύξηση 1,7% σε αξία (στα 5,3 δις δολάρια) και 3,5% σε πωλήσεις μονάδων, σύμφωνα με την Έκθεση της Cascadia Capital, ανεξάρτητης επενδυτικής τράπεζας, για το καλοκαίρι του 2025 για τη βιομηχανία κατοικίδιων. “Η στάση των καταναλωτών απέναντι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια, καθώς η αντίληψη για την ποιότητα και τη θρεπτική αξία έχει βελτιωθεί, ενώ παράγοντες όπως η ευκολία και η τιμή επηρεάζουν όλο και περισσότερο τις αγοραστικές αποφάσεις. Οι μεγάλοι λιανοπωλητές επενδύουν σε σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για να ενισχύσουν τη δική τους παρουσία στα ράφια, να καλλιεργήσουν την εμπιστοσύνη και την πιστότητα των καταναλωτών και να προβάλουν την αποκλειστικότητά τους. Επιπλέον, πολλές συσκευασίες αυτών των προϊόντων έχουν πλέον πιο premium σχεδίαση, ώστε να τονίζουν την ποιότητα και την αξία και όχι απλώς την προσιτή τιμή”, δήλωσε ο Colton Clason, υπεύθυνος στρατηγικής μάρκετινγκ για τον τομέα διατροφής κατοικίδιων της ADM, μιας αμερικανικής εταιρείας αγροτικών προϊόντων και τροφίμων που δραστηριοποιείται παγκοσμίως. Η προϊοντική αναβάθμιση των ιδιωτικών ετικετών φαίνεται να αποτελεί κλειδί για τη διείσδυσή τους στο κοινό των κηδεμόνων κατοικίδιων που είναι γνωστό ότι δε φείδεται χρημάτων για τη διατροφή τους, ακόμη και σε περιόδους οικονομικής πίεσης. “Οι χαμηλότερες τιμές δεν είναι πάντα η προτιμώμενη επιλογή. Αν και σχεδόν 3 στους 4 καταναλωτές ανησυχούν για το αυξανόμενο κόστος των βασικών αγαθών, οι μισοί είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για να εξοικονομήσουν χρόνο. Παράγοντες όπως η ποιότητα, η ευκολία και η τιμή εξακολουθούν να καθορίζουν τις αγορές, αλλά πλέον η προστιθέμενη αξία είναι η βασική προσδοκία”, σημείωσε η Alison Angus, επικεφαλής καινοτομίας της Euromonitor, εταιρείας έρευνας αγοράς και στρατηγικής πληροφόρησης, στην έκθεσή της “Top Consumer Trends of 2025”.
Προκλήσεις και προοπτικές για τις ιδιωτικές ετικέτες
Παρά τη ραγδαία ανάπτυξη, το τμήμα των ιδιωτικών ετικετών καλείται να ξεπεράσει τις προκλήσεις αν θέλει να συνεχίσει να κερδίζει έδαφος απέναντι στα μεγάλα brands. Σύμφωνα με τα στοιχεία της PLMA, το 2024 οι ιδιωτικές ετικέτες κάλυψαν το 16,5% των συνολικών πωλήσεων προϊόντων φροντίδας κατοικίδιων, σημειώνοντας άνοδο 0,2% σε σχέση με το 2023. Αντίστοιχα, το μερίδιο σε μονάδες έφτασε το 17,6%, αυξημένο κατά 0,4%. “Οι ιδιωτικές ετικέτες στοχεύουν στο να μιμηθούν υπάρχοντα προϊόντα με χαμηλότερο κόστος, όχι ακριβώς ταυτόσημα, για να μην παραβιάζουν πνευματικά δικαιώματα, αλλά αρκετά όμοια ώστε ο καταναλωτής να μην μπορεί να διακρίνει τη διαφορά. Αυτό μπορεί να σημαίνει αντικατάσταση ενός συστατικού με κάποιο φθηνότερο, αλλά συχνά η εξοικονόμηση προέρχεται από την απευθείας συνεργασία με τον κατασκευαστή, χωρίς τη μεσολάβηση των επώνυμων brands. Επιπλέον, οι ιδιωτικές ετικέτες στηρίζονται λιγότερο στη διαφήμιση, καθώς οι καταναλωτές είναι ήδη εξοικειωμένοι μαζί τους και τις εμπιστεύονται εντός του καταστήματος. Δε χρειάζεται να πειστούν να αγοράσουν ένα προϊόν σχεδόν ισοδύναμο με το επώνυμο σε καλύτερη τιμή”, εξηγεί ο Clason.
Ωστόσο, η μίμηση αντί καινοτομίας και το πλεονέκτημα της άμεσης πρόσβασης στον καταναλωτή έχουν όρια. Ειδικά στον χώρο των κατοικίδιων, όπου η επιλογή προϊόντων είναι τεράστια, κάθε brand πρέπει να ξεχωρίζει. Ο συνδυασμός ανταγωνιστικής τιμής και προσπάθειας διαφοροποίησης είναι αυτός που φαίνεται να οδηγεί τις ιδιωτικές ετικέτες των τροφών κατοικίδιων προς τα εμπρός. Όπως αναφέρει η Cascadia Capital, “αν και ο τομέας των κατοικίδιων έδειξε αρχικά ανθεκτικότητα απέναντι στην αύξηση των τιμών στα προϊόντα ταχείας κατανάλωσης, οι καταναλωτές τελικά έφτασαν σε σημείο κορεσμού. Καθώς οι ιδιωτικές ετικέτες εστιάζουν στην δημιουργία προϊόντων με πιο premium σχεδίαση, συστατικά και ανώτερη γευστική εμπειρία, είναι σε θέση να αυξήσουν το μερίδιό τους στη συνολική αγορά, καθώς οι καταναλωτές συνειδητοποιούν ότι δε χρειάζεται να θυσιάσουν την ποιότητα για να εξοικονομήσουν χρήματα”.
Το μέλλον των ιδιωτικών ετικετών στην αγορά κατοικίδιων
Με το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον να χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα, δεν είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι οι ιδιωτικές ετικέτες θα αποκτήσουν ακόμη πιο σημαντικό ρόλο στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών τα επόμενα χρόνια. “Προς το παρόν, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δημιουργούνται για να αναπαράγουν υπάρχουσες λύσεις. Σπάνια επενδύουν σε επιστημονικές καινοτομίες ή νέες ιδέες. Εδώ ακριβώς διαφοροποιούνται τα μεγάλα brands. Οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για ένα νέο, συναρπαστικό προϊόν, όπως τροφές με λειτουργικά συστατικά και κλινικά τεκμηριωμένα οφέλη ή λιχουδιές με παιχνιδιάρικες γεύσεις και αρώματα”, σημειώνει ο Clason.
Σύμφωνα με την Έρευνα της ADM Outside Voice Global Lifestyle Survey 2025, το 77% των κηδεμόνων κατοικίδιων παγκοσμίως δηλώνει πρόθυμο να πληρώσει περισσότερο για προϊόντα που περιέχουν συστατικά με λειτουργικά οφέλη. Ωστόσο, καθώς η ανάγκη για ποιοτικά αλλά οικονομικά προϊόντα συνεχίζει να επηρεάζει τη συμπεριφορά των καταναλωτών, το τμήμα των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αναμένεται να αναδιανείμει το μερίδιο αγοράς, αποσπώντας μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας και περιορίζοντας την αύξηση της αξίας της συνολικής αγοράς τροφών για κατοικίδια.