Μarketplaces για pet shops

Πώς οι ηλεκτρονικές αγορές ενισχύουν την ανάπτυξη ενός pet shop, προσφέροντας ευκαιρίες για αύξηση πωλήσεων, προβολή και ανταγωνιστικότητα στην αγορά κατοικίδιων.

Η ψηφιοποίηση και η ανάπτυξη των marketplaces (ηλεκτρονικές αγορές ή ψηφιακές πλατφόρμες αγορών) στον χώρο των pet shops έχουν μετασχηματίσει θεμελιωδώς τον κλάδο της λιανικής για κατοικίδια. Στο πεδίο των προϊόντων (τροφές, διάφορα αξεσουάρ, αξεσουάρ υγιεινής κ.λπ.) τα marketplaces ήδη κατέχουν σημαντικό μερίδιο. Σε πολλές αναπτυγμένες αγορές παγκοσμίως, το 20–30% του συνολικού τζίρου των τροφών για κατοικίδια διενεργείται μέσω τέτοιων καναλιών, συχνά μέσω πλατφορμών, όπως η Amazon. Το πλεονέκτημα της Amazon βασίζεται στην ευρεία γκάμα των προϊόντων της, την ανταγωνιστική τιμολόγηση και κυρίως στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Στις μηχανές αξιολόγησης, η Amazon (βαθμολογία 4,2/5 στην αντιληπτή σχέση ποιότητας–τιμής) υπερισχύει ελαφρώς έναντι των εξειδικευμένων φυσικών καταστημάτων (3,8–3,9) και των σουπερμάρκετ (4,0). Για τους προμηθευτές, η παρουσία τους σε marketplaces όπως η Amazon προσφέρει πρόσβαση σε μεγαλύτερο κοινό, δυνατότητα να ορίσουν την τιμολογιακή τους πολιτική και να οργανώσουν προωθητικές ενέργειες. Ταυτόχρονα όμως, τους επιβαρύνει με υψηλότερο κόστος για διαφήμιση και προμήθειες που κρατάει η πλατφόρμα. Καθώς ο ανταγωνισμός εντείνεται, είναι απαραίτητο οι προμηθευτές να αποκτήσουν εξειδίκευση στη σωστή προβολή των προϊόντων τους, στην ενίσχυση του brand τους, στη διαχείριση των αξιολογήσεων και στην αξιοποίηση των δεδομένων.

Παράλληλα, αναδεικνύονται κι άλλα marketplaces όπου τα προϊόντα πωλούνται σε πολύ χαμηλές, ακόμα και σε εξαιρετικά ανταγωνιστικές τιμές, δηλαδή πολύ πιο φθηνά από τα συνηθισμένα καταστήματα (AliExpress, Shein, Temu), τα οποία στον χώρο των αξεσουάρ για κατοικίδια φαίνεται να κερδίζουν γρήγορα έδαφος με τους νεότερους σε ηλικία καταναλωτές να τα προτιμούν. Σε αυτή την περίπτωση, οι προμηθευτές πρέπει είτε να επεκτείνουν την παρουσία τους σε αυτά τα marketplaces, είτε να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στην προβολή της ποιότητας, της ανταγωνιστικότητας και της μοναδικότητας των προϊόντων τους.

Το αναδυόμενο πεδίο των marketplaces με υπηρεσίες για κατοικίδια

Εκτός από προϊόντα, νέες τάσεις εμφανίζονται δυναμικά και στο κομμάτι των υπηρεσιών για κατοικίδια, όπως φύλαξη (boarding), περίθαλψη (pet sitting), βόλτες (dog walking), ακόμα και πλατφόρμες υιοθεσίας. Η μεγάλη ποικιλία και διάσπαση των υπηρεσιών αυτών κάνει πιο εύκολη και αναγκαία τη δημιουργία marketplaces που φέρνουν σε επικοινωνία τους αξιόπιστους πάροχους αυτών των υπηρεσιών με τους κηδεμόνες κατοικίδιων.

Παραδείγματα πλατφορμών με pet sitters υπάρχουν και στην Ελλάδα που δείχνουν πόσο σημαντική είναι η εμπιστοσύνη στις υπηρεσίες για κατοικίδια, καθώς οι κηδεμόνες τους τις θεωρούν πολύτιμες λόγω της συναισθηματικής σχέσης που έχουν με τα ζώα τους. Έρευνες δείχνουν ότι 3 από τους 5 βασικούς παράγοντες επιλογής μιας υπηρεσίας συνδέονται άμεσα με την εμπιστοσύνη και την ποιότητα. Τα marketplaces που θέλουν να επιτύχουν οφείλουν να διαθέτουν αυστηρή αξιολόγηση των παρόχων, σαφή πολιτική επίλυσης προβλημάτων και ένα σύστημα αξιολογήσεων όπου οι κριτικές και οι βαθμολογίες των χρηστών είναι ανοιχτές, εύκολα προσβάσιμες και αξιόπιστες, χωρίς να κρύβονται ή να παραποιούνται. Επιπλέον, οι συνεργασίες με marketplaces υπηρεσιών δίνουν στους προμηθευτές προϊόντων ευκαιρίες για cross-selling (πώληση συμπληρωματικών προϊόντων). Η στιγμή της υιοθεσίας ή της αλλαγής περιβάλλοντος του κατοικίδιου είναι η περίοδος με τη μεγαλύτερη ζήτηση για νέα προϊόντα (π.χ. τροφές) και κρύβει σημαντικές ευκαιρίες για τις μάρκες. Έτσι, η προεκπαίδευση (η βασική εκπαίδευση που λαμβάνει ένα κατοικίδιο πριν από μια πιο εξειδικευμένη εκπαίδευση ή πριν ενταχθεί σε ένα νέο περιβάλλον), ο καλλωπισμός και άλλες υπηρεσίες απογειώνονται ως κανάλια προώθησης.

Τι απαιτείται από τους προμηθευτές για επιτυχία στα marketplaces

Η μετάβαση σε ψηφιακές πλατφόρμες αγορών είτε προϊόντων είτε υπηρεσιών απαιτεί από τους προμηθευτές την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και προσόντων. Στην Amazon για παράδειγμα, κρίσιμα εργαλεία είναι η βελτιστοποίηση των καταχωρήσεων με ορθολογικές περιγραφές, λέξεις‑κλειδιά και εικόνες υψηλής ποιότητας, οι αξιολογήσεις (reviews) προϊόντων και υπηρεσιών, οι διαφημίσεις και η συμμετοχή σε προωθητικές ενέργειες εντός της πλατφόρμας, ο έλεγχος της τιμολογιακής πολιτικής και η ανάλυση δεδομένων για τη λήψη αποφάσεων με βάση τις γενικές τάσεις και τις τάσεις του ανταγωνισμού.

Οι προμηθευτές που πετυχαίνουν σε marketplaces όπως η Amazon δημιουργούν ειδικές ομάδες με γνώσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στη διαχείριση δεδομένων και στις στρατηγικές καταχώρησης προϊόντων. Ταυτόχρονα, πρέπει να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό από φθηνά ξένα προϊόντα, ειδικά στις αγορές του νεανικού κοινού όπου η τιμή μετράει περισσότερο από την ποιότητα. Γι’ αυτό, είτε συμμετέχουν σε αυτές τις πλατφόρμες, είτε δίνουν έμφαση όχι μόνο στα υψηλά πρότυπα αλλά και στην ποιότητα, ειδικά όταν απευθύνονται σε καταναλωτές που προτιμούν βιώσιμα και premium προϊόντα.

Μια τεράστια ευκαιρία

Τα marketplaces γίνονται πολύ σημαντικά κανάλια τόσο για προϊόντα όσο και για υπηρεσίες κατοικίδιων. Με τη χρήση της τεχνολογίας, προσφέρουν ευκαιρίες αύξησης του μεριδίου αγοράς σε τροφές και αξεσουάρ, παρέχουν αξιόπιστες υπηρεσίες και δημιουργούν συνέργειες ανάμεσα σε προϊόντα και υπηρεσίες σε κρίσιμες στιγμές αυξημένης ζήτησης και οι προμηθευτές που θα αναπτύξουν τις κατάλληλες δεξιότητες θα επωφεληθούν μακροπρόθεσμα. Σε έναν κλάδο που συνεχώς ανθίζει (με τις προοπτικές κέρδους να φτάνουν σε δις δολάρια παγκοσμίως έως το 2030), ο ελεγχόμενος ψηφιακός ανταγωνισμός μπορεί να προσφέρει τόσο ανάπτυξη όσο και διαφοροποίηση.