Γενιά Ζ και κατοικίδια
Οδηγός για pet shops με στόχο την αποτελεσματική προσέγγιση κηδεμόνων κατοικίδιων της Γενιάς Ζ και των Millennials.
Χάρη στη Γενιά Ζ, τους Millennials και τη σχέση τους με τα κατοικίδια, λίγες αγορές έχουν βιώσει μια τόσο εντυπωσιακή αλλαγή μεταξύ γενεών όσο η βιομηχανία των ζώων συντροφιάς. Μάλιστα, η σκυτάλη έχει πλέον περάσει οριστικά στα χέρια αυτών των δύο δημογραφικών ομάδων, οι οποίες αποτελούν σχεδόν το 57% των κηδεμόνων κατοικίδιων στις ΗΠΑ. Οι νεότεροι αυτοί άνθρωποι δεν αναδιαμορφώνουν μόνο την έννοια του να είναι κανείς κηδεμόνας κατοικίδιου, αλλά επαναπροσδιορίζουν και τους κανόνες εμπλοκής με τα brands, της αφοσίωσης και της υπεράσπισης της μάρκας. Για όποιον ηγείται μιας επιχείρησης ή διαχειρίζεται το μάρκετινγκ στον κλάδο των κατοικίδιων, η αυθεντική σύνδεση με αυτό το κοινό δεν αποτελεί πλέον επιλογή. Είναι επιχειρηματική αναγκαιότητα.
Τα παρακάτω συμπεράσματα από την αγορά, βασισμένα σε στοιχεία του κλάδου και αληθινά παραδείγματα, θα κάνουν και τους πιο δύσπιστους να αναθεωρήσουν την προσέγγισή τους και να πάρουν με το μέρος τους αυτές τις τόσο επιδραστικές γενιές καταναλωτών.
Ηγεσία μέσω αξιών: Μηνύματα με σκοπό
Οι σημερινοί νεότεροι σε ηλικία κηδεμόνες κατοικίδιων δεν αγοράζουν απλώς προϊόντα. Υιοθετούν ιστορίες, οράματα και μια αίσθηση κοινού σκοπού. Η Έκθεση για την Κατάσταση του Κλάδου για το 2025 της American Pet Products Association επισημαίνει ότι η Γενιά Z και οι Millennials είναι εκείνοι που καθοδηγούν τη ζήτηση για brands που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες τους, ιδιαίτερα σε θέματα βιωσιμότητας, υγείας των κατοικίδιων και ηθικών επιχειρηματικών πρακτικών. Οι γενιές αυτές αντιμετωπίζουν τα κατοικίδιά τους ως μέλη της οικογένειας και οι καταναλωτικές τους αποφάσεις αντικατοπτρίζουν την επιθυμία να τους προσφέρουν την καλύτερη και πιο υπεύθυνη φροντίδα.
Το μήνυμα με σκοπό πρέπει να ξεπερνά τα συνθήματα
Το μήνυμα με σκοπό δεν μπορεί να περιορίζεται σε απλά συνθήματα. Απαιτεί από τα brands να αποδεικνύουν τις δεσμεύσεις τους με χειροπιαστές πράξεις και να επικοινωνούν αυτές τις πράξεις με ειλικρίνεια. Όταν ένα brand στον τομέα των κατοικίδιων αφηγείται ιστορίες για το πώς προμηθεύεται βιώσιμα τις πρώτες ύλες του ή πώς υποστηρίζει την ευημερία των ζώων, δημιουργεί μια συναισθηματική σύνδεση που αντανακλά την επιθυμία των νεότερων καταναλωτών να κάνουν το καλό μέσα από τις αγορές τους. Το συμπέρασμα είναι απλό: Απαιτείται ευθυγράμμιση της φωνής του brand με τις αξίες του κοινού που θα υποστηρίζεται από απτές και ορατές δράσεις που επιβεβαιώνουν τις δεσμεύσεις του.
Επένδυση σε συνεργασίες με influencers και δημιουργούς περιεχομένου
Η αγοραστική πορεία για τη Γενιά Ζ και τους Millennials είναι εκ φύσεως κοινωνική. Οι καταναλωτές αυτοί αναζητούν συμβουλές, έμπνευση και επιβεβαίωση από συνομήλικους, δημιουργούς και ειδικούς. Η επιρροή της παραδοσιακής διαφήμισης έχει μειωθεί, ενώ έχει αυξηθεί η προτίμηση για περιεχόμενο που δείχνει αυθεντικό και σχετικό με την καθημερινότητά τους. Η Γενιά Z αποδίδει ιδιαίτερη αξία στην καθοδήγηση από ειδικούς, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στην προθυμία της να επενδύει σε υπηρεσίες όπως η εκπαίδευση σκύλων, το dog walking και η ευζωία των κατοικίδιων.
Οι εταιρείες που διακρίνονται σε αυτό το περιβάλλον επενδύουν σε συνεργασίες με influencers που ενσαρκώνουν τις αξίες και τον τρόπο ζωής του κοινού τους. Δηλαδή, δεν περιορίζονται στην προβολή προϊόντων, αλλά δημιουργούν διασκεδαστικές στιγμές, τις οποίες κοινοποιούν, που αποτυπώνουν τη χαρά και τον απρόβλεπτο χαρακτήρα της καθημερινότητας με κατοικίδια. Το περιεχόμενο είναι συχνά χιουμοριστικό, οπτικά ελκυστικό και προσαρμοσμένο στις πλατφόρμες όπου δραστηριοποιούνται οι Millennials και η Γενιά Ζ, όπως το TikTok και το Instagram.
Δεν αρκεί η απήχηση, χρειάζεται αξιοπιστία
Οι αποτελεσματικές συνεργασίες με influencers δεν κρίνονται μόνο από την απήχησή τους, αλλά κυρίως από την αξιοπιστία και την πολιτισμική τους συνάφεια. Τα brands οφείλουν να επιλέγουν προσεκτικά δημιουργούς που μπορούν να μιλήσουν με αυθεντία και ανθρώπινη προσέγγιση για θέματα όπως η φροντίδα, η εκπαίδευση και η υγεία των κατοικίδιων. Όταν ένας influencer μοιράζεται μια προσωπική ιστορία για το πώς ένα προϊόν βελτίωσε τη ζωή του κατοικίδιου του, αυτή η μαρτυρία έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο από οποιαδήποτε πληρωμένη διαφήμιση. Το ζητούμενο είναι η δημιουργία μακροχρόνιων συνεργασιών με δημιουργούς που μπορούν να λειτουργήσουν ως πραγματικοί πρεσβευτές της μάρκας και όχι ως περιστασιακοί διαφημιστές της.
Προτεραιότητα στις ψηφιακές καμπάνιες προσαρμοσμένες για κινητά
Το κινητό έχει γίνει η κύρια πύλη για τους νεότερους καταναλωτές να ανακαλύψουν, να ερευνήσουν και να αγοράσουν προϊόντα για κατοικίδια. Η Forbes αναφέρει ότι η Γενιά Z και οι Millennials είναι ιδιαίτερα δραστήριοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αναμένουν περιεχόμενο φιλικό προς τα κινητά σε κάθε στάδιο της αγοραστικής τους διαδρομής. Μια αργή ιστοσελίδα ή μια πολύπλοκη διαδικασία αγοράς αρκούν για να χάσει ένας δυνητικός πελάτης από έναν πιο ευέλικτο ανταγωνιστή. Η προσοχή στη λεπτομέρεια σε συνδυασμό με μια απρόσκοπτη ψηφιακή εμπειρία χτίζει διαρκή πιστότητα. Οι ψηφιακές καμπάνιες πρέπει να είναι οπτικά ελκυστικές, περιεκτικές και άμεσα κοινοποιήσιμες. Οι νεότεροι κηδεμόνες κατοικίδιων μοιράζονται γρήγορα περιεχόμενο που τους κάνει να γελούν, τους μαθαίνει κάτι νέο ή αντανακλά τις δικές τους εμπειρίες ως κηδεμόνες. Τα brands πρέπει να εστιάζουν σε μορφές που αποδίδουν καλά σε κινητές συσκευές, όπως βίντεο σύντομης διάρκειας, διαδραστικές ψηφοφορίες ή διαγωνισμούς φωτογραφιών που δημιουργούνται από χρήστες. Ο responsive σχεδιασμός μιας ιστοσελίδας χάρη στον οποίο αλλάζει η διάταξη και το μέγεθος του περιεχομένου ανάλογα με τη συσκευή που τη βλέπει ο χρήστης, οι γρήγοροι χρόνοι φόρτωσης και η ομαλή πλοήγηση είναι εξαιρετικά σημαντικά. Το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν αφορά μόνο τις συναλλαγές. Πρόκειται για τη δημιουργία ενός ψηφιακού περιβάλλοντος όπου οι πελάτες νιώθουν ότι γίνονται κατανοητοί και ότι τους εκτιμούν. Αυτό σημαίνει την προσφορά υποστήριξης μέσω live chat, εξατομικευμένες προτάσεις και εύκολες επιστροφές προϊόντων. Τα brands που επενδύουν σε αυτές τις εμπειρίες προσελκύουν νεότερους κηδεμόνες κατοικίδιων και τους κρατούν αφοσιωμένους.
Εστίαση στην κοινότητα, όχι μόνο στους καταναλωτές
Τα πιο επιτυχημένα brands κατοικίδιων δεν αντιμετωπίζουν τους πελάτες τους ως ένα απρόσωπο τμήμα της αγοράς. Δημιουργούν κοινότητες όπου οι κηδεμόνες κατοικίδιων μπορούν να μοιράζονται ιστορίες, να κάνουν ερωτήσεις και να μοιράζονται τη χαρά για τα κατοικίδιά τους. Τα online forums, οι ομάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι διαδικτυακές εκδηλώσεις και συναντήσεις ενισχύουν το δέσιμο μεταξύ brand και πελάτη.
Η δημιουργία ενός brand που προσκαλεί τους κηδεμόνες σε έναν κομψό, μινιμαλιστικό κόσμο που αντανακλά τα γούστα των Millennials και της Γενιάς Z είναι ένα εξαιρετικό ξεκίνημα. Οι πελάτες ενθαρρύνονται να μοιράζονται φωτογραφίες, να συμμετέχουν σε προκλήσεις και να χτίζουν μαζί μια συλλογική ταυτότητα. Δεν πρόκειται απλώς για πώληση προϊόντων, αλλά για τη δημιουργία μιας φυλής ομοϊδεατών που βλέπουν την κηδεμονία κατοικίδιου ως μέρος του τρόπου ζωής τους.
Η οικοδόμηση μιας οποιασδήποτε κοινότητας απαιτεί συνεχή εμπλοκή. Η διοργάνωση διαδικτυακών εκδηλώσεων, οι διαγωνισμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι πλατφόρμες για την επικοινωνία μεταξύ κηδεμόνων κατοικίδιων μπορούν να ενισχύσουν το αίσθημα ότι ανήκουν κάπου. Τα brands πρέπει να ακούνε την κοινότητά τους, να ανταποκρίνονται στα σχόλια και να μοιράζονται τα σημαντικά γεγονότα των πελατών τους. Όταν οι κηδεμόνες αισθάνονται ότι γίνονται αντιληπτοί και ακούγονται, αυξάνονται οι πιθανότητες να γίνουν πιστοί υποστηρικτές που προωθούν το μήνυμα με φυσικό τρόπο.
Τα brands μπορούν να δυναμώσουν τις σχέσεις με τους πελάτες τους, μοιράζοντας ιστορίες από χρήστες, δείχνοντας τα κατοικίδια των πελατών τους ή στηρίζοντας σημαντικά για το κοινό τους γεγονότα. Έτσι δημιουργείται ένας συναισθηματικός δεσμός που ξεπερνά την απλή αγοραστική πιστότητα.
Το μέλλον ανήκει σε brands με σκοπό και κοινότητα
Οι Millennials και η Γενιά Z διαμορφώνουν το μέλλον της βιομηχανίας κατοικίδιων με τις αξίες, τις προσδοκίες και την ψηφιακή τους ευχέρεια. Η κατάκτηση της πιστότητάς τους απαιτεί κάτι παραπάνω από έξυπνες διαφημίσεις ή εύηχα συνθήματα. Σημαίνει τη δημιουργία ενός brand ριζωμένου σε έναν σκοπό, την επένδυση σε αυθεντικές συνεργασίες με influencers, την παροχή άψογων ψηφιακών εμπειριών και τη φροντίδα μιας αληθινής κοινότητας. Τα brands που θα ανταποκριθούν σε αυτή την πρόκληση θα κερδίσουν μερίδιο αγοράς, την εμπιστοσύνη και την υποστήριξη της επόμενης γενιάς που θα λατρέψει τα κατοικίδια.
Συστάσεις για ειδικούς μάρκετινγκ και PR στον κλάδο των κατοικίδιων
Για όσους ηγούνται του μάρκετινγκ ή των δημοσίων σχέσεων στον τομέα των κατοικίδιων, τα επόμενα βήματα είναι σαφή:
- Επανεξέταση των μηνυμάτων τους για αυθεντικότητα και ευθυγράμμιση με τις αξίες των καταναλωτών.
- Οικοδόμηση σχέσεων με δημιουργούς που μπορούν να “μιλήσουν” στις πραγματικές ανησυχίες και επιδιώξεις του κοινού τους.
- Επένδυση στην ψηφιακή εμπειρία, ώστε κάθε αλληλεπίδραση να είναι ομαλή και προσωπική.
- Οι πελάτες είναι συνοδοιπόροι σε μια κοινή πορεία, όχι απλά αγοραστές.
Το μέλλον ανήκει σε εκείνα τα brands που ακούν, προσαρμόζονται και βάζουν τους ανθρώπους και τα κατοικίδιά τους στο επίκεντρο κάθε τους ενέργειας.