Ευημερία προσωπικού pet shops

Η ευημερία του προσωπικού στον κλάδο των pet shops δε χτίζεται με πρόχειρες λύσεις αλλά με σεβασμό, όρια και πραγματική κατανόηση.

Η ευημερία του προσωπικού στον κλάδο των pet shops δεν αφορά απλώς τη δυνατότητα των εργαζομένων να χαμογελούν στους πελάτες, αλλά τη βαθύτερη αίσθηση ικανοποίησης, εκτίμησης και σεβασμού που νιώθουν για τη δουλειά τους. Όταν σε έναν οργανισμό ή επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους, παρατηρείται υψηλή αποχώρηση προσωπικού, επαγγελματική εξουθένωση ή απώλεια ταλέντων που βάζουν πλώρη για μια καλύτερη τύχη, το πρόβλημα συνήθως βρίσκεται κάπου βαθύτερα. Κάποιες καλοπροαίρετες πρωτοβουλίες εκ μέρους της διεύθυνσης συχνά παραβλέπουν την πραγματική αιτία της εξάντλησης του προσωπικού. Μια εξάντληση που δεν οφείλεται απαραίτητα στις ατελείωτες ώρες ορθοστασίας, αλλά στο βάρος της συναισθηματικής κόπωσης, στους απαιτητικούς πελάτες και στο αίσθημα ανεπάρκειας. Κάποια bonus μπορεί να προσφέρουν μια στιγμιαία ευχαρίστηση, όμως δε διορθώνουν βαθύτερα, συστημικά προβλήματα που αφορούν το ίδιο το pet shop και έχουν σοβαρό αντίκτυπο στο προσωπικό του. Αυτό που χρειάζονται οι εργαζόμενοι είναι σεβασμός, υγιή όρια και μια εταιρική κουλτούρα που καλλιεργεί το κίνητρο και τη χαρά για την επόμενη ημέρα.

Όταν η δυσαρέσκεια κάνει την εμφάνισή της

Η χαμηλή ικανοποίηση των εργαζομένων φαίνεται πριν φτάσει η παραίτηση. Αφορμές για όλο και περισσότερες αναρρωτικές άδειες, καθυστερήσεις, έλλειψη ενέργειας και ενδιαφέροντος, συγκρούσεις και λάθη είναι τα πιο τρανταχτά προειδοποιητικά σημάδια ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά. Όταν αυτά επεκτείνονται ακόμη και στους πιο αξιόπιστους υπαλλήλους, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα ευημερίας που αφορά την επιχείρηση, το ίδιο το pet shop ή το κτηνιατρείο ή το κατάστημα με υπηρεσίες καλλωπισμού. Οι πρόχειρες λύσεις, αντί να βοηθούν, συχνά επιδεινώνουν την κατάσταση. Μια αύξηση στον μισθό σίγουρα δε λύνει το πρόβλημα της εργασιακής εξουθένωσης όταν για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι στον κλάδο του καλλωπισμού (groomers) δουλεύουν όλη την ημέρα με αγχωμένα ζώα. Το ίδιο ισχύει και για το προσωπικό ενός κτηνιατρείου που έρχεται αντιμέτωπο συχνά με δύσκολες, ψυχοφθόρες καταστάσεις. Κι αυτό επειδή η συναισθηματική ένταση δεν κάνει φτερά με μια επιβράβευση ή μια αύξηση στον τραπεζικό λογαριασμό.

Ρεαλιστικές λύσεις για ευημερία και ένα βιώσιμο εργασιακό περιβάλλον

Οι εργαζόμενοι χρειάζονται σεβασμό για τον χρόνο τους και σιγουριά ότι μπορούν να θέτουν όρια. Η συναισθηματική τους επένδυση στη δουλειά πρέπει να αναγνωρίζεται, τόσο στην καθημερινή πρακτική όσο και μέσα από την αξιολόγηση και τις ανάλογες απολαβές. Οι ειδικοί συμβουλεύουν τους εργοδότες να σταματήσουν να μαντεύουν τι χρειάζεται η ομάδα τους και απλά να τη ρωτήσουν. Ένα απλό ανώνυμο ερωτηματολόγιο με την ερώτηση «Τι θα μπορούσαμε να αλλάξουμε, ώστε η δουλειά σας να γίνει ουσιαστικά καλύτερη;» μπορεί να αποκαλύψει όσα δε φαίνονται. Η ουσιαστική βελτίωση έρχεται όταν οι πραγματικές ανάγκες αναγνωρίζονται και γίνονται κατανοητές. Στα κτηνιατρεία, τα pet shops ή τα εργοστάσια παραγωγής τροφών για κατοικίδια, αυτό μπορεί να σημαίνει επιπλέον διαλείμματα – ακόμα και διάρκειας 10 λεπτών μπορούν να είναι ωφέλιμα. Άλλες λύσεις περιλαμβάνουν ευέλικτα ωράρια για να συνδυάζονται οι επαγγελματικές με τις προσωπικές υποχρεώσεις, ειδικές άδειες από την εργασία που δίνουν τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να απομακρυνθούν προσωρινά από τα καθήκοντά τους για να ξεκουραστούν, να ανασυνταχθούν ή να ασχοληθούν με προσωπικά, επαγγελματικά ή εκπαιδευτικά σχέδια, χωρίς να χάσουν τη θέση τους ή απλώς ρεαλιστικά φορτία εργασίας. Για παράδειγμα, στη Small Door Vet της Νέας Υόρκης, μια σύγχρονη αλυσίδα κτηνιατρικών κλινικών που λειτουργεί με μοντέλο συνδρομής και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην εξυπηρέτηση των πελατών της, οι κτηνίατροι βλέπουν έως 16 ζώα ημερησίως αντί για 20, με ενσωματωμένο χρόνο για διοικητικά καθήκοντα και επικοινωνία με τους πελάτες.

Η πραγματική αλλαγή έρχεται όταν οι επιχειρήσεις σταματούν να μπαλώνουν προβλήματα και ανασχεδιάζουν την πολιτική τους από την αρχή. Για να φροντίσει κάποιος τα ζώα, πρέπει πρώτα να φροντίσει τους ανθρώπους που τα υπηρετούν. Η ευημερία των εργαζομένων δεν επιτυγχάνεται με προσωρινές χειρονομίες αλλά με σεβασμό, κατανόηση και καθημερινή δέσμευση. Η διατήρηση προσωπικού δε βασίζεται σε θεαματικές κινήσεις, αλλά στην καθημερινή, συνειδητή πρακτική δημιουργίας ενός περιβάλλοντος όπου οι παθιασμένοι άνθρωποι δεν επιβιώνουν απλώς, αλλά ανθίζουν και προσφέρουν τη βοήθειά τους επιτελώντας τον σκοπό για τον οποίο έχουν προσληφθεί.