Διατροφή κατοικίδιων
Ο κλάδος της διατροφής κατοικίδιων, παρά την οικονομική αβεβαιότητα, παραμένει ανθεκτικός με premium τάσεις και σταθερή ανάπτυξη.
Παρά τις διεθνείς αναταράξεις, ο κλάδος της διατροφής κατοικίδιων ενισχύεται από τις εξελισσόμενες ανθρώπινες στάσεις απέναντι στα ζώα συντροφιάς και από τον ιδιαίτερο δεσμό ανθρώπου-ζώου που υπερβαίνει τις οικονομικές δυσκολίες. Πολλοί επαγγελματίες του κλάδου θα ήθελαν ίσως να είναι πιο βέβαιοι για το τι θα φέρει το μέλλον, ειδικά μετά από σκαμπανεβάσματα στην παγκόσμια οικονομία (π.χ. δασμοί), κρούσματα γρίπης των πτηνών σε γάτες και πιθανές ρυθμιστικές αλλαγές. Και όλα αυτά σε μια δεκαετία που πέρασε από πανδημία, πληθωρισμό, πολέμους και άλλες δυσάρεστες εκπλήξεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές σταθερές στις οποίες η αγορά μπορεί να βασιστεί. Τρεις είναι οι τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου παγκοσμίως, προσφέροντας μια δόση βεβαιότητας σε ασταθείς καιρούς.
1. Η στροφή σε πιο premium προϊόντα και ο εξανθρωπισμός των κατοικίδιων είναι τάσεις που κυριαρχούν μαζί
Η στροφή σε πιο premium προϊόντα και ο εξανθρωπισμός των κατοικίδιων αλληλοτροφοδοτούνται και αποτελούν τις δύο ισχυρότερες κινητήριες δυνάμεις για την παγκόσμια αγορά της διατροφής των κατοικίδιων. Οι καταναλωτές βλέπουν όλο και περισσότερο τα κατοικίδια ως μέλη της οικογένειάς τους και αναζητούν τροφές για αυτά που αντικατοπτρίζουν τα ίδια στάνταρ ποιότητας, ασφάλειας και προέλευσης που ισχύουν και για τα δικά τους τρόφιμα. Η διαφάνεια των συστατικών, οι απλές και κατανοητές ετικέτες πάνω στα προϊόντα, η λειτουργική διατροφή και η προμήθεια των πρώτων υλών με σεβασμό στην κοινωνία και το περιβάλλον συνεχίζουν να διαμορφώνουν τις τάσεις των προϊόντων διεθνώς. Η τάση αυτή είναι εμφανής τόσο σε αναδυόμενες αγορές, όπως αυτή της Κίνας, όσο και σε ώριμες, όπως αυτές των ΗΠΑ και της Ευρώπης. Ο τρόπος με τον οποίο οι κηδεμόνες αγοράζουν για τους εαυτούς τους περνάει και στις τροφές των κατοικίδιων τους, αυξάνοντας τη ζήτηση για premium επιλογές. Αυτή η δυναμική δε δείχνει σημάδια αλλαγής. Ακόμα κι αν οι άνθρωποι απομακρύνονται μεταξύ τους, σπάνια απομακρύνονται από τους τετράποδους συντρόφους τους.
2. Οι σκύλοι και οι γάτες είναι οι κυρίαρχοι της αγοράς
Παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για πιο εξωτικά κατοικίδια (χάμστερ, ινδικά χοιρίδια, φίδια, σαύρες, παπαγάλοι, εξωτικά πτηνά κ.λπ.) η παγκόσμια αγορά της διατροφής κατοικίδιων παραμένει συντριπτικά επικεντρωμένη σε σκύλους και γάτες. Τα δύο αυτά είδη καλύπτουν τη συντριπτική πλειονότητα της κηδεμονίας κατοικίδιων και κατά συνέπεια την πλειοψηφία των πωλήσεων τροφών. Αυτό δεν αντικατοπτρίζει μόνο τα ποσοστά κατοχής αλλά και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Η καινοτομία παραμένει πιο έντονη στη διατροφή των σκύλων και των γάτων: από εξειδικευμένες φόρμουλες ανά φυλή έως τροφές για συγκεκριμένα στάδια ζωής και κλινικές δίαιτες, οι κηδεμόνες σκύλων και γατών έχουν να επιλέξουν μέσα από μια ατελείωτη γκάμα προϊόντων. Έτσι, για το άμεσο μέλλον, οι σκύλοι και οι γάτες θα συνεχίσουν να πρωτοστατούν στην καινοτομία και την ανάπτυξη των τροφών για κατοικίδια. Ωστόσο, η παραδοσιακή υπεροχή των σκύλων αμφισβητείται, καθώς οι γάτες κερδίζουν έδαφος σε δημοτικότητα, ακόμα και στις ΗΠΑ.
3. Ανθεκτικότητα της αγοράς ακόμα και στην premium κατηγορία της διατροφής κατοικίδιων
Παρότι η premium κατηγορία είναι κυρίαρχη, υπάρχει ενδεχόμενο να αγγίξει ένα “ταβάνι”, δηλαδή να υπάρξει ένα όριο στην αύξηση των τιμών. Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, οι όγκοι πωλήσεων παραμένουν σταθεροί και η ανάπτυξη οφείλεται κυρίως στην αύξηση των τιμών. Κάποια στιγμή όμως, μπορεί να φτάσουμε στο σημείο όπου η premium αγορά δεν θα μπορεί να μεγαλώσει περαιτέρω σε αξία πωλήσεων. Σε αγορές με έντονο πληθωρισμό και πίεση στο κόστος ζωής, η ανθεκτικότητα του καταναλωτή μπορεί να κλονιστεί. Ωστόσο, η ιστορία έχει δείξει ότι η κατηγορία των τροφών για κατοικίδια διαθέτει μεγάλη αντοχή ακόμα και σε περιόδους οικονομικής ύφεσης. Οι κηδεμόνες ενδέχεται να κάνουν φθηνότερες επιλογές μέσα στην premium κατηγορία ή να στραφούν σε άλλα brands, αλλά σπάνια σταματούν να αγοράζουν. Κι αυτό επειδή τα κατοικίδια πρέπει να συνεχίσουν να τρέφονται ανεξάρτητα από την οικονομική συγκυρία που επικρατεί. Ο δεσμός ανθρώπου-ζώου ενισχύει αυτή την προτεραιότητα.
Συμπέρασμα
Οι τρεις αυτές προβλέψεις σκιαγραφούν μια βιομηχανία που συνδυάζει δυναμισμό και σταθερότητα. Αν και επηρεάζεται από τις παγκόσμιες εξελίξεις, ο κλάδος της διατροφής κατοικίδιων συνεχίζει να καθοδηγείται από τη μεταβαλλόμενη στάση των ανθρώπων απέναντι στα ζώα και τον ισχυρό δεσμό που υπερβαίνει τις οικονομικές κρίσεις.