Οδοντικές λιχουδιές για κατοικίδια

Οι οδοντικές λιχουδιές για κατοικίδια γνωρίζουν άνοδο καθώς η πρόληψη και η στοματική υγεία μετατρέπονται σε προτεραιότητα.

Οι οδοντικές λιχουδιές για κατοικίδια έχουν μετατραπεί σε μια αγορά με μεγάλες προοπτικές εξέλιξης εξαιτίας της έξαρσης των οδοντικών παθήσεων και την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των κηδεμόνων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η κατηγορία της στοματικής φροντίδας των κατοικίδιων να ανοίγει σημαντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες παγκοσμίως. Με το 80% των σκύλων να παρουσιάζει σημάδια οδοντικής νόσου ήδη από την ηλικία των τριών ετών και τη συνειδητοποίηση για τη στοματική υγεία των γατών να αυξάνεται, οι καταναλωτές στρέφονται σε λύσεις που προσφέρουν αποτελέσματα χωρίς την ανάγκη του καθημερινού βουρτσίσματος. Αυτή η τάση έχει ανοίξει το δρόμο σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες κατηγορίες της φροντίδας κατοικίδιων.

Επένδυση στην προληπτική φροντίδα

Η παγκόσμια αγορά οδοντικών λιχουδιών αποτιμάται σε 1,1 δις ευρώ το 2024 και προβλέπεται σχεδόν να διπλασιαστεί φτάνοντας τα 2,09 δις ευρώ έως το 2033, με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,6%. Οι λιχουδιές για σκύλους αποτελούν το μεγαλύτερο μερίδιο, περίπου 70% της αγοράς το 2023. Ωστόσο, το ταχύτερα αναπτυσσόμενο τμήμα είναι εκείνο των οδοντικών λιχουδιών για γάτες. Οι λειτουργικές οδοντικές λιχουδιές έχουν σχεδιαστεί για να μειώνουν την πλάκα και την πέτρα στα δόντια, συνδυάζοντας τη μηχανική τριβή με δραστικά συστατικά όπως ένζυμα, ψευδάργυρο ή εξαμεταφωσφορικό νάτριο. Στις ΗΠΑ, για να αποκτήσουν τη σφραγίδα του Veterinary Oral Health Council (VOHC), ενός ανεξάρτητου οργανισμού που αξιολογεί προϊόντα στοματικής φροντίδας για κατοικίδια, πρέπει να αποδεικνύουν ότι μειώνουν αυτά τα προβλήματα κατά τουλάχιστον 20%.

Πιστοποιημένα brands με σύσταση ειδικών

«Οι οδοντικές λιχουδιές δεν αποτελούν το απόλυτο πρότυπο για τη στοματική υγεία, αλλά είναι ένα χρήσιμο συμπληρωματικό εργαλείο, ειδικά για κατοικίδια που δεν αφήνουν τον κηδεμόνα τους να τους βουρτσίσει τα δόντια. Ως κτηνίατρος, προτείνω μόνο πιστοποιημένες μάρκες. Αυτή η αναγνώριση διασφαλίζει ότι ένα προϊόν είναι αποτελεσματικό στη διαχείριση της οδοντικής νόσου. Οι πελάτες μου ενδιαφέρονται κυρίως για προϊόντα αποδεδειγμένα αποτελεσματικά και εύκολα στη χρήση», δηλώνει η Dr. Jamie Whittenburg, Κτηνίατρος και Διευθύντρια του διαδικτυακού οδηγού Senior Tail Waggers και του Kingsgate Animal Hospital στο Τέξας. Η ίδια επισημαίνει, μάλιστα, ότι πολλοί από αυτούς τους πελάτες ρωτούν και για φυσικά συστατικά.

Δημοφιλείς υποκατηγορίες

Καθώς οι δαπάνες για την υγεία και την ευεξία των κατοικίδιων αυξάνονται, η ζήτηση για εξειδικευμένα προϊόντα στοματικής φροντίδας επιταχύνεται. Οι φυσικές συνθέσεις, τα λειτουργικά ενεργά συστατικά και οι πιστοποιήσεις των προϊόντων προσθέτουν αξία για τον σύγχρονο κηδεμόνα. Σύμφωνα με την Verified Market Reports (VMR), εταιρεία έρευνας αγοράς που παρέχει αναλυτικές μελέτες, στατιστικά και προβλέψεις για διάφορους κλάδους σε παγκόσμιο επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της βιομηχανίας κατοικίδιων, οι οδοντικές λιχουδιές χωρίς γλουτένη κυριάρχησαν στην παγκόσμια αγορά το 2023, καταλαμβάνοντας μερίδιο 60%. Η εξατομίκευση εμπνέει επίσης καινοτομία. Πιο μαλακά σνακ για γάτες και μικρόσωμους σκύλους καλύπτουν τμήματα της αγοράς που μέχρι τώρα δεν είχαν καλυφθεί επαρκώς, ενώ οι πιο σκληρές υφές ικανοποιούν τις ανάγκες των μεγαλόσωμων σκύλων που τα δόντια τους χρειάζονται εντονότερη τριβή. Έτσι η φροντίδα της στοματικής υγείας των γατών αναδεικνύεται ως νέα δυναμική ευκαιρία ανάπτυξης.

Εκπαίδευση των κηδεμόνων κατοικίδιων

Οι κτηνίατροι εδώ και χρόνια ενημερώνουν τους κηδεμόνες για τη σημασία της στοματικής υγιεινής. «Οι αποτελεσματικές οδοντικές λιχουδιές μπορούν να αποτελέσουν εξαιρετική πρόσθετη θεραπεία και τα κατοικίδια τις απολαμβάνουν. Οι οδοντικές λιχουδιές είναι χρήσιμες για τη διατήρηση της στοματικής υγιεινής, βοηθώντας στον καθαρισμό των δοντιών. Ωστόσο, μπορεί να είναι και επιβλαβείς αν ο σκύλος τις δαγκώσει πολύ δυνατά. Συνιστώ στους πελάτες μου: αν μπορείτε να αφήσετε αποτύπωμα με το νύχι του αντίχειρά σας στο προϊόν, τότε είναι αρκετά μαλακό για χρήση από τον σκύλο», αναφέρει ο Bob Partridge, αναγνωρισμένος ειδικός στην κτηνιατρική οδοντιατρική.

Περιφερειακές τάσεις ανάπτυξης

Σύμφωνα με στοιχεία της Verified Market Reports, εταιρείας έρευνας αγοράς, για το 2023, η Βόρεια Αμερική κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς οδοντικών λιχουδιών με ποσοστό 40% των εσόδων. Ακολουθούν η περιοχή Ασίας-Ειρηνικού με 25%, η Ευρώπη με 20%, η Λατινική Αμερική με 8% και η Μέση Ανατολή και Αφρική με 7%. Η Grand View Research, εταιρεία έρευνας αγοράς που παρέχει αναλύσεις, στατιστικά και προβλέψεις για διάφορους κλάδους, όπως η βιομηχανία κατοικίδιων, η τεχνολογία, η υγεία κ.λπ., αναφέρει ότι η Ευρώπη κατείχε το 29,8% της παγκόσμιας αγοράς οδοντικών λιχουδιών για σκύλους το 2024 σε αξία, ενώ προβλέπει ότι το ευρωπαϊκό τμήμα θα ξεπεράσει τα 153,5 εκατ. ευρώ έως το 2030, με ώθηση από επιστημονικά τεκμηριωμένες συνθέσεις που υποστηρίζονται από κτηνιάτρους.

Δίαυλοι διανομής και στρατηγικές συμμόρφωσης

Οι στρατηγικές διανομής εξελίσσονται παράλληλα με την καινοτομία στα προϊόντα. Η κατηγορία των online προϊόντων για κατοικίδια έχει σχεδόν τετραπλασιαστεί από το 2013. Τα κτηνιατρικά πακέτα της Virbac έχουν σχεδιαστεί ώστε να διευκολύνουν τους κηδεμόνες να χρησιμοποιούν τα προϊόντα τακτικά και σωστά, ενισχύοντας τα οφέλη για την υγεία των δοντιών και ενθαρρύνοντας τις επαναλαμβανόμενες αγορές. Τα κτηνιατρικά κανάλια παραμένουν καθοριστικά σε θέματα αξιοπιστίας, ενώ τα καταστήματα τροφίμων και τα εξειδικευμένα pet shops συμβάλλουν στη μαζική υιοθέτηση. Η Mars Petcare έχει θέσει τη στοματική φροντίδα στο επίκεντρο της στρατηγικής της, αξιοποιώντας τα brands και τις ψηφιακές πλατφόρμες της για να βοηθήσει τους κηδεμόνες να ενσωματώσουν τη στοματική υγιεινή στις καθημερινές ρουτίνες των κατοικίδιων. Προωθώντας την αντίληψη της στοματικής φροντίδας ως καθημερινής συνήθειας και όχι περιστασιακής ανάγκης, η Mars σηματοδοτεί τη μακροπρόθεσμη κατεύθυνση της αγοράς.

Ευκαιρίες για brands και λιανέμπορους

Για τους κατασκευαστές και τους λιανέμπορους, η ευκολία στη χρήση των προϊόντων και η δυνατότητα να ενθαρρύνουν τους κηδεμόνες να τα χρησιμοποιούν σωστά δημιουργούν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης. Οι λειτουργικές οδοντικές λιχουδιές για κατοικίδια βρίσκονται στο σταυροδρόμι υγείας και καταναλωτικής προσδοκίας: προϊόντα που προσφέρουν μετρήσιμα οφέλη με ελάχιστη προσπάθεια από τον κηδεμόνα αναμένεται να έχουν διαρκή ζήτηση. Οι γάτες εξακολουθούν να έχουν λιγότερες επιλογές προϊόντων στην αγορά, δημιουργώντας μια ευκαιρία για νέες καινοτομίες που καλύπτουν ανεκπλήρωτες ανάγκες, ενώ οι πιστοποιήσεις και οι επιστημονικά τεκμηριωμένοι ισχυρισμοί ενισχύουν την εμπιστοσύνη των κηδεμόνων για την αποτελεσματικότητα των προϊόντων. Τα εμπορικά πακέτα και οι συνδρομές μπορούν επίσης να ενισχύσουν την αφοσίωση των πελατών και τα επαναλαμβανόμενα έσοδα. «Τα brands πρέπει να τοποθετούν τα προϊόντα τους με ρεαλισμό, αναγνωρίζοντας ότι το βούρτσισμα είναι ιδανικό, αλλά είναι απολύτως θεμιτό να χρησιμοποιούνται οδοντικές λιχουδιές καθημερινά ως μέρος μιας ρεαλιστικής ρουτίνας φροντίδας», δηλώνει η Anastasia Waugh, ειδικός στη στοματική υγεία σκύλων στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Προοπτικές

Επειδή η καθημερινή συνήθεια του βουρτσίσματος δεν τηρείται τακτικά και οι οδοντικές παθήσεις είναι συχνές, οι λειτουργικές οδοντικές λιχουδιές για κατοικίδια καθίστανται πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής φροντίδας. Για τη βιομηχανία αυτή η εξέλιξη δεν είναι απλώς μια τάση, αλλά μια σημαντική αλλαγή στην κατηγορία που μετατρέπει ένα χρόνιο πρόβλημα σε μια από τις πιο δυναμικές ευκαιρίες ανάπτυξης στο χώρο της φροντίδας υγείας των κατοικίδιων.