Άγχος κηδεμόνων
Πώς επηρεάζει το άγχος των κηδεμόνων τη στρατηγική μάρκετινγκ ενός pet shop και ποια τακτική οδηγεί σε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και πωλήσεις.
Το άγχος των κηδεμόνων κατοικίδιων επηρεάζει όλο και περισσότερο την αποτελεσματικότητα και τη στόχευση των επενδύσεων μάρκετινγκ ενός pet shop, κάνοντάς το σημείο-κλειδί για κάθε στρατηγική προσέγγιση. Από την άλλη, η προσέγγιση με επίκεντρο τον κηδεμόνα είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα και η συνάφεια αυτών των επενδύσεων που κάνει ένα pet shop σε διάφορες στρατηγικές μάρκετινγκ. Για τον λόγο αυτό, όταν μεταβάλλεται το καταναλωτικό συναίσθημα, είναι ζωτικής σημασίας να παρακολουθούνται αυτές οι εξελίξεις και να αξιολογείται ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζουν το μήνυμα και την αλληλεπίδραση του brand με το κοινό.
Με βάση τα παραπάνω, έρχεται στο προσκήνιο ένας νέος και σήμερα εξαιρετικά επίκαιρος όρος στο λεξιλόγιο του μάρκετινγκ στον κλάδο των κατοικίδιων: ανασφάλεια. Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για μια ζωή γεμάτη αβεβαιότητα και απουσία σταθερών εξασφαλίσεων. Οι κηδεμόνες κατοικίδιων σήμερα αντιμετωπίζουν μια έκρηξη αβεβαιότητας και υπαρξιακής αναστάτωσης που διαμορφώνει τη συμπεριφορά και τις προτεραιότητές τους. Αυτή η μετατόπιση στην κουλτούρα απαιτεί να αντανακλάται τόσο στις στρατηγικές όσο και στον τόνο και το μήνυμα ενός brand. Σε περιόδους όπως αυτή, μια επωνυμία μπορεί και πρέπει να λειτουργήσει ως πολύτιμος πόρος στήριξης μέσα σε ένα περιβάλλον εκτεταμένης καταναλωτικής ανασφάλειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αλλαγές στις στάσεις και τις ανάγκες των καταναλωτών παρακολουθούνται σε τακτική βάση κι επειδή ο ρυθμός τους επιταχύνεται ραγδαία, απαιτείται συνεχής εγρήγορση για να διατηρηθεί ένα brand σε θέση που να καλύπτει ουσιαστικά τις επιθυμίες των καταναλωτών και να παρουσιάζεται ως πολύτιμος σύμμαχος στον τρόπο ζωής τους.
Η στρατηγική του brand marketing
Αυτή η στρατηγική αντίληψη ενεργοποιείται μέσα από τις εξελισσόμενες προτεραιότητες των καταναλωτών στον τομέα της φροντίδας των κατοικίδιων και επηρεάζει την πορεία προς την τελική αγοραστική απόφαση. Σημαντικές φάσεις αλλαγών στη στρατηγική του brand marketing – δηλαδή στην προώθηση ενός προϊόντος και στις στρατηγικές που καθιστούν το ίδιο το brand αξιόπιστο, ελκυστικό και ξεχωριστό στην αντίληψη των πελατών – περιλαμβάνουν:
- την εποχή της πληροφορίας, όπου η συνεχής και άμεση πρόσβαση σε περιεχόμενο είναι καθοριστική,
- την εποχή της εμπειρίας που δίνει έμφαση στην άμεση αλληλεπίδραση και τη βιωματική επαφή με το brand,
- την εποχή της προσοχής, με στόχο τη διαρκή προσέλκυση και διατήρηση του ενδιαφέροντος του καταναλωτή,
- και την εποχή των σχέσεων, όπου το σημαντικότερο είναι η δημιουργία ουσιαστικών δεσμών βασισμένων σε αξίες και πεποιθήσεις.
Τι αναζητούν σήμερα οι κηδεμόνες κατοικίδιων;
Αναζητούν ενδυνάμωση μέσα σε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο περιβάλλον και σε συνθήκες όπου οι δομές υποστήριξης (οικογένεια, κοινότητα, σχέσεις) φθίνουν. Η ανάγκη αυτή ενισχύεται από το συνεχώς αυξανόμενο αίσθημα απώλειας ελέγχου. Εδώ βρίσκεται η ουσία: οι άνθρωποι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για οτιδήποτε τους προσφέρει αίσθηση επανάκτησης του ελέγχου στη ζωή τους και κανένας τομέας δεν είναι πιο σημαντικός γι’ αυτό το αίσθημα από τη σχέση τους με τα κατοικίδιά τους, μια σχέση που αποκτά όλο και μεγαλύτερη συναισθηματική, ψυχολογική και υπαρξιακή σημασία.
Τι θέλουν οι καταναλωτές σήμερα;
Βεβαιότητα: Αίσθηση ελέγχου στη διαχείριση της ζωής και της ευτυχίας τους. Τα κατοικίδια αποτελούν έναν εξαιρετικά σημαντικό και διαχειρίσιμο τομέα της καθημερινότητάς τους. Οι καταναλωτές έχουν κατανοήσει ότι η σχέση με τους τετράποδους φίλους τους συμβάλλει θετικά τόσο στη σωματική όσο και στη ψυχική τους υγεία.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) ως παράγοντας-κλειδί: Η AI είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της εξελισσόμενης πραγματικότητας. Ήδη εμφανίζονται όλο και περισσότερες εφαρμογές με τεχνητή νοημοσύνη, που λειτουργούν σαν “πίνακες ελέγχου” και επηρεάζουν διάφορους τομείς της καθημερινής ζωής.
Έρευνα της ADM, εταιρείας με ηγετική θέση στον αγροδιατροφικό τομέα που τελευταία εστιάζει έντονα στην υγεία και ευεξία κατοικίδιων, επιβεβαιώνει ότι οι καταναλωτές στρέφονται σταθερά προς τη βελτίωση της υγείας και μακροβιότητας των κατοικίδιων τους. Βλέπουν τη σχέση αυτή μακροπρόθεσμα, με στόχο να συμβάλουν στην ευζωία των ζώων σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους και υποστηρίζουν ότι η διατροφή και οι εξατομικευμένες λύσεις (όπως τα συμπληρώματα διατροφής) είναι βασικοί άξονες για τη μακροχρόνια φροντίδα των κατοικίδιών τους.
Καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται, αναμένεται να αναπτυχθούν εργαλεία τύπου “πίνακα ελέγχου”, σχεδιασμένα αποκλειστικά για την παρακολούθηση και τη βελτίωση της υγείας και της ευεξίας των κατοικίδιων. Η δυνατότητα των καταναλωτών να ασκούν πιο άμεσο και ενεργό έλεγχο στη φροντίδα των ζώων τους αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε μια εποχή αυξημένου άγχους και ανασφάλειας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι επενδύσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες που ενισχύουν τη μακροζωία και την ποιότητα ζωής των κατοικίδιων αποκτούν συναισθηματικό βάρος για τον κηδεμόνα. Η ενίσχυση αυτής της σύνδεσης αποτελεί ασφαλή στρατηγική για τα brands που επιδιώκουν να καλλιεργήσουν βαθύτερους δεσμούς εμπιστοσύνης με το κοινό τους.
Τα εμπόδια στη δέσμευση των καταναλωτών
Η αγορά των προϊόντων για κατοικίδια αντιμετωπίζει σταθερά ένα βασικό δίλημμα: να επικοινωνεί κυρίως με λογικά επιχειρήματα για τα χαρακτηριστικά των προϊόντων ή να εστιάζει περισσότερο στο συναίσθημα και τη σχέση ανθρώπου-ζώου;
Η βιομηχανία βασίζεται κυρίως σε λειτουργικά μηνύματα, με επίκεντρο τις διατροφικές βελτιώσεις, τις νέες συνταγές και τις τεχνολογικές καινοτομίες στην παραγωγή.
Το αποτέλεσμα είναι ένας κατακλυσμός από ίδια μηνύματα, βασισμένα σε αναλυτικά επιχειρήματα γύρω από τα χαρακτηριστικά των προϊόντων. Όμως οι άνθρωποι δεν παίρνουν αποφάσεις με αναλυτικό τρόπο. Είναι συναισθηματικά όντα που σκέφτονται και όχι σκεπτόμενα όντα που αισθάνονται.
Η συμπεριφορική έρευνα δείχνει πως οι αγοραστικές αποφάσεις καθοδηγούνται από το πώς νιώθει ο καταναλωτής για ένα brand. Τα δεδομένα και τα επιχειρήματα ενεργοποιούνται κυρίως μετά την αγορά, για να επιβεβαιώσουν ότι η απόφαση ήταν σωστή. Η ομοιομορφία των μηνυμάτων εξουδετερώνει το ενδιαφέρον, επειδή ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι προγραμματισμένος να εστιάζει στο μοναδικό, το διαφορετικό, το ξεχωριστό. Γι’ αυτό και η στρατηγική διαφοροποίησης είναι τόσο ισχυρή. Το “διαφορετικό” είναι πάντα ισχυρότερο από το “καλύτερο”.
Ο έλεγχος είναι κυρίως συναισθηματική υπόθεση
Η στρατηγική προσέγγιση ενός brand θα βελτιωθεί αν δοθεί έμφαση στους συναισθηματικούς δεσμούς που δημιουργούν οι καταναλωτές για να διατηρούν την υγεία και ευεξία των κατοικίδιων τους. Αντιθέτως, η υπερβολική εστίαση σε λεπτομέρειες συστατικών και τεχνικές φόρμουλας μπορεί να αποδυναμώνει το μήνυμα. Εξάλλου,
τα δεδομένα από την επιστήμη της διατροφής παίζουν κυρίως ρόλο επιβεβαίωσης μετά την αγορά και όχι καθοριστικό ρόλο στην απόφαση του καταναλωτή.