Αγορά τροφών κατοικίδιων

Η ελληνική αγορά τροφών κατοικίδιων αυξάνεται σταθερά, με προκλήσεις τιμών και ευκαιρίες ανάπτυξης για επαγγελματίες και καταναλωτές.

Η βιομηχανία τροφών κατοικίδιων στην Ελλάδα έχει σημειώσει σταθερή ανάπτυξη την τελευταία δεκαετία, αντανακλώντας τις ευρύτερες τάσεις στην κηδεμονία κατοικίδιων και τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Καθώς όλο και περισσότεροι Έλληνες υποδέχονται κατοικίδια στο σπίτι τους, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές, έχει παρατηρηθεί σαφής μετατόπιση από το τάισμα των κατοικίδιων με υπολείμματα φαγητού σε αγορές εμπορικών, θρεπτικά ισορροπημένων τροφών. Σήμερα, η αγορά εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 300 εκατ. ευρώ με προβλεπόμενο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περίπου 4–6%.

Κύρια προϊόντα και τάσεις κατανάλωσης

Οι σκύλοι και οι γάτες κυριαρχούν στην αγορά, με τις τροφές για σκύλους να καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μερίδιο, αν και η αγορά τροφών για γάτες αναπτύσσεται ταχύτερα, ιδιαίτερα μεταξύ νεότερων κηδεμόνων και κατοίκων αστικών περιοχών. Η αγορά εξακολουθεί να εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από εισαγωγές, με τις ξένες μάρκες να αποτελούν περίπου το 70–80% των πωλήσεων. Ωστόσο, η εγχώρια παραγωγή αυξάνεται, υποστηριζόμενη από μικρές και μεσαίες ελληνικές εταιρείες που στοχεύουν στην προσφορά πιο ανταγωνιστικών ή εξειδικευμένων προϊόντων. Οι προτιμήσεις των καταναλωτών έχουν επίσης εξελιχθεί. Υπάρχει σημαντική αύξηση στη ζήτηση για premium τροφές κατοικίδιων, όπως τροφές χωρίς σιτηρά, βιολογικές και με περιορισμένα συστατικά. Οι κηδεμόνες δείχνουν επίσης αυξημένο ενδιαφέρον για λειτουργικές και κτηνιατρικές δίαιτες, οι οποίες συχνά συνιστώνται από κτηνιάτρους για θέματα όπως αλλεργίες, παχυσαρκία και γήρανση. Οι μάρκες που δίνουν έμφαση σε φυσικά συστατικά, βιωσιμότητα και ηθικές πρακτικές προμήθειας των πρώτων υλών τους κερδίζουν έδαφος, ιδιαίτερα μεταξύ νεότερων, περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένων καταναλωτών.

Ρυθμιστικό πλαίσιο και προκλήσεις της αγοράς

Η βιομηχανία λειτουργεί υπό την νομοθεσία της ΕΕ για τις ζωοτροφές, εξασφαλίζοντας υψηλά πρότυπα ασφάλειας, σήμανσης και ιχνηλασιμότητας. Στην Ελλάδα, η συμμόρφωση επιβλέπεται από την Ελληνική Αρχή Τροφίμων (ΕΦΕΤ). Ωστόσο, η αγορά αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως η ευαισθησία στις τιμές, ειδικά σε περιοχές με χαμηλότερα εισοδήματα, και η αύξηση του κόστους πρώτων υλών που επηρεάζει την κερδοφορία των τοπικών παραγωγών.

Προοπτικές ανάπτυξης

Παρά τις δυσκολίες, οι προοπτικές είναι θετικές. Υπάρχει ισχυρό δυναμικό ανάπτυξης σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, εξειδικευμένες premium σειρές και εξαγωγές, ιδιαίτερα προς κοντινές αγορές στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο. Με την αύξηση της κηδεμονίας κατοικίδιων, τη δυναμική της μεσαίας τάξης και τη μεγαλύτερη και καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών, η ελληνική αγορά τροφών κατοικίδιων αναδεικνύεται σε έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους του αγροδιατροφικού τομέα.