Παιχνίδια κατοικίδιων

Οι κηδεμόνες ανησυχούν για το πόσο ασφαλή είναι τα παιχνίδια κατοικίδιων και αποφεύγουν τύπους και υλικά που ενέχουν κινδύνους.

Καθώς τα παιχνίδια κατοικίδιων καταλαμβάνουν ολοένα και περισσότερο χώρο στα καλάθια αγορών των κηδεμόνων, η ευαισθητοποίηση γύρω από την ασφάλεια αποκτά επίσης μεγαλύτερη σημασία. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγαν η PETS International, το μεγάλο διεθνές επαγγελματικό μέσο για τον κλάδο των κατοικίδιων και η Yummypets, μια μεγάλη διαδικτυακή κοινότητα κηδεμόνων κατοικίδιων, ενώ τα παιχνίδια για κατοικίδια γίνονται όλο και πιο δημοφιλή και χαρακτηρίζονται από μεγάλη ποικιλία, περισσότεροι από τους μισούς (56%) κηδεμόνες στην Ευρώπη και την Αμερική αναφέρουν κάποια μορφή ανησυχίας για την ασφάλεια όταν αγοράζουν ένα τέτοιο προϊόν για τα κατοικίδιά τους.

Ανάμεσα στους λόγους που τους απέτρεψαν από το να αγοράσουν ένα παιχνίδι μέσα στον τελευταίο χρόνο, οι κηδεμόνες ανέφεραν τον φόβο κατάποσης κάποιου μέρους του παιχνιδιού (83%), τον κίνδυνο πνιγμού (76%), την ύπαρξη αιχμηρών ή επικίνδυνων εξαρτημάτων (58%) και κακής ποιότητας υλικών (51%). Κίνδυνοι όπως τραυματισμοί στα μάτια και αλλεργικές αντιδράσεις φαίνεται να απασχολούν λιγότερο, επηρεάζοντας το 27% και 20% των συμμετεχόντων αντίστοιχα.

Επιπλέον, η ασφάλεια αναδείχθηκε ως ο σημαντικότερος παράγοντας για τους κηδεμόνες κατά την αγορά παιχνιδιών, με 7 στους 10 να την επιλέγουν ως την πρώτη τους προτεραιότητα. Στην έρευνα συμμετείχαν σχεδόν 2.000 κηδεμόνες κατοικίδιων από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Βραζιλία και το Μεξικό.

Ποια παιχνίδια αποφεύγουν οι κηδεμόνες

Περισσότεροι από 8 στους 10 κηδεμόνες σκύλων αποφεύγουν την αγορά παιχνιδιών που δε θεωρούν ασφαλή για τα κατοικίδιά τους. Μεταξύ αυτών, περισσότεροι από τους μισούς αποφεύγουν τα παιχνίδια μάσησης από μαλακό, ανθεκτικό υλικό (rawhide) με ποσοστό 53%, ακολουθούμενα από κόκαλα με μυελό (42%), λούτρινα παιχνίδια (33%) και παιχνίδια από σχοινί (14%).

Στους κηδεμόνες γατών, το ποσοστό ανησυχίας είναι ελαφρώς χαμηλότερο, με 6 στους 10 να αποφεύγουν την αγορά συγκεκριμένων τύπων παιχνιδιών για τον ίδιο λόγο. Οι κατηγορίες που προκαλούν τη μεγαλύτερη ανησυχία είναι τα παιχνίδια με λέιζερ (28%), ο σπάγκος (22%), τα φτερά (20%), τα λούτρινα παιχνίδια (15%) και τα παιχνίδια που μοιάζουν με καλάμι ψαρέματος και αποτελούνται από ένα ραβδί με σχοινί και κάποιο φτερό ή άλλο αντικείμενο που κρέμεται στην άκρη τους (9%). Η ποιότητα των υλικών είναι σημαντική για το 51% των συμμετεχόντων, οι οποίοι τείνουν να αποφεύγουν ή να προτιμούν συγκεκριμένα υλικά στη διαδικασία επιλογής.

Για παράδειγμα, λιγότεροι καταναλωτές αγοράζουν ξύλινα (22%), πλαστικά (28%) ή παιχνίδια από σιλικόνη (32%), ενώ περισσότεροι προτιμούν τα παιχνίδια από σχοινί (57%), ύφασμα (56%), φυσικά ή οικολογικά υλικά και ανακυκλωμένες ίνες (51%) καθώς και καουτσούκ (44%).

Έλλειψη ρυθμιστικού πλαισίου

Σε αντίθεση με τα παιχνίδια για παιδιά, προς το παρόν δεν υπάρχουν συγκεκριμένες, τυποποιημένες οδηγίες που να πρέπει να ακολουθούν οι κατασκευαστές παιχνιδιών για κατοικίδια. Ωστόσο, υπάγονται στους γενικούς νόμους περί ασφάλειας καταναλωτικών προϊόντων, όπως η Consumer Product Safety Commission (Επιτροπή Ασφάλειας Καταναλωτικών Προϊόντων) στις ΗΠΑ και η Οδηγία Γενικής Ασφάλειας Προϊόντων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (General Product Safety Directive).

Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτουν επίσης κανονισμούς σχετικά με τη χημική ασφάλεια στα καταναλωτικά προϊόντα και συγκεκριμένα τον Κανονισμό REACH, ο οποίος καθορίζει μια σειρά ουσιών που είναι επιβλαβείς για την υγεία και πρέπει να αποφεύγονται. Σύμφωνα με την American Pet Products Association, οι πλαστικοποιητές (φθαλικές ενώσεις) και οι βαφές με βάση το μόλυβδο είναι από τους μεγαλύτερους παράγοντες ανησυχίας όσον αφορά τα παιχνίδια για κατοικίδια, με ορισμένους καταναλωτές να τα συνδέουν με ορμονικές διαταραχές.