Ιδιωτικές ετικέτες τροφών
Οι ιδιωτικές ετικέτες τροφών για κατοικίδια αναπτύσσονται δυναμικά στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ με αυξημένες πωλήσεις και νέες ευκαιρίες.
Οι ιδιωτικές ετικέτες τροφών για κατοικίδια είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται έντονα ιδιαίτερα στην Ευρώπη, όπου συχνά καταγράφει υψηλότερα μερίδια αγοράς σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες προϊόντων. Με την αύξηση των νοικοκυριών με κατοικίδια σε όλο τον κόσμο και καταναλωτές που αναζητούν προσιτές επιλογές για τη σίτιση των ζώων τους, οι λιανοπωλητές έχουν μερικούς καλούς λόγους να επεκτείνουν τις σειρές τους. Τα τελευταία δεδομένα αποδεικνύουν την εξέλιξη αυτού του τομέα.
Η παγκόσμια επέκταση τροφοδοτεί την ανάπτυξη
Η κατοχή κατοικίδιων έχει αυξηθεί παγκοσμίως, ειδικά μετά την πανδημία του COVID-19. Στις ΗΠΑ, το 51% των νοικοκυριών έχει σκύλο, ενώ το 37% έχει τουλάχιστον μία γάτα. Περίπου 94 εκατ. νοικοκυριά έχουν πλέον κατοικίδιο, αύξηση 12 εκατ. από το 2023, σύμφωνα με την American Pet Products Association (APPA). Συνολικά, 340 εκατ. νοικοκυριά στην Ευρώπη έχουν κατοικίδιο, με 105 εκατ. γάτες και 91 εκατ. σκύλους. Με την αύξηση των κατοικίδιων, οι ιδιωτικές ετικέτες επωφελήθηκαν σημαντικά. Στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων φροντίδας κατοικίδιων έφτασαν τα 4,7 δις ευρώ τις 52 εβδομάδες έως τις 13 Ιουλίου 2025, αυξημένες κατά 2,4% σε σχέση με την ίδια περίοδο 2023-2024.
Στοιχεία για τις ΗΠΑ και την Ευρώπη
Μερικές από τις μεγαλύτερες κατηγορίες ιδιωτικών ετικετών στις ΗΠΑ περιλαμβάνουν τροφές για σκύλους (1,1 δις ευρώ – 12,6% μερίδιο), λιχουδιές για σκύλους (0,9 δις ευρώ – 22,2% μερίδιο) και παιχνίδια κατοικίδιων (224,9 εκατ. ευρώ – 37,5% μερίδιο). Στην Ευρώπη οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας τροφών κατοικίδιων καταγράφουν μερικά από τα υψηλότερα ποσοστά διείσδυσης στις πωλήσεις, σύμφωνα με στοιχεία της Private Label Manufacturers Association (PLMA) και της NielsenIQ σε 17 χώρες.
Σύγκριση με επώνυμα προϊόντα
Στο συνολικό όγκο και μερίδιο αξίας ιδιωτικών ετικετών, οι τροφές κατοικίδιων έχουν ισχυρή θέση όσον αφορά τον όγκο πωλήσεων κατηγορίας.

Για τους 3 μήνες έως τις 26 Μαΐου 2025, 13 από τις χώρες που παρακολουθούνται από την PLMA και τη NielsenIQ είχαν μερίδιο όγκου 40% ή μεγαλύτερο: Πορτογαλία (71,5%), Ουγγαρία (69,7%) και Ελλάδα (66,3%) προηγούνται σε μερίδιο μονάδων. Σε αξία, 7 από τις 17 χώρες έχουν μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας άνω του 40%, με 3 από αυτές πάνω από 50% – Πορτογαλία (53,2%), Ελλάδα (50,5%) και Ισπανία (50,3%).
Μερίδιο σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες
Το PLMA Sales Dashboard, ένα ηλεκτρονικό εργαλείο που προσφέρει σε μέλη και λιανεμπόρους αναλυτικά στοιχεία πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανά κατηγορία, υποκατηγορία, μονάδα και αξία, παρακολουθεί 11 κατηγορίες, ανάμεσά τους και οι τροφές κατοικίδιων. Το μερίδιο ιδιωτικών ετικετών στην κατηγορία τροφών κατοικίδιων βρίσκεται συχνά ανάμεσα στις κορυφαίες κατηγορίες κάθε χώρας. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για κατοικίδια έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο από όλες τις κατηγορίες σε όγκο πωλήσεων ιδιωτικών ετικετών σε 4 χώρες: Ουγγαρία (69,7%), Ελλάδα (66,3%), Δανία (63,5%) και Τσεχία (59,1%). Στην Αυστρία (61,8%) και την Πολωνία (52,3%), η τροφή για κατοικίδια κατατάσσεται δεύτερη πίσω από τα χαρτικά. Συνολικά, οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας τροφών για κατοικίδια βρίσκονται στις κορυφαίες 5 θέσεις σε όγκο πωλήσεων σε 13 από τις 17 χώρες που παρακολουθούνται από την PLMA.
Παρόμοιο σκηνικό παρατηρείται και στην αξία πωλήσεων. Στην Ελλάδα, οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας τροφών κατοικίδιων κατατάσσονται πρώτες στις 11 κατηγορίες, με μερίδιο 50,5%. Η Ουγγαρία και η Τσεχία έρχονται δεύτερες με 45,6% και 37,6% αντίστοιχα. Ισχυρές πωλήσεις παρατηρούνται επίσης στη Δανία (47,4%) και την Πολωνία (43,1%), όπου η τροφή για κατοικίδια κατατάσσεται τρίτη. Συνολικά, οι ιδιωτικές ετικέτες τροφών για κατοικίδια βρίσκονται στις κορυφαίες 5 σε αξία πωλήσεων σε 11 από τις 17 χώρες.
Περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης
Παρόλο που όλα αυτά μπορεί να υποδηλώνουν ότι η ανάπτυξη των ιδιωτικών ετικετών έχει φτάσει σε ένα ανώτατο σημείο, τα πιο πρόσφατα δεδομένα δείχνουν διαφορετική εικόνα. Από το 2023, οι πωλήσεις τροφών κατοικίδιων ιδιωτικής ετικέτας παρουσίασαν αύξηση σε 10 από τις 17 χώρες σε μερίδιο όγκου και σε 6 από τις 17 χώρες σε μερίδιο αξίας.
Η Τσεχία παρουσίασε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη, με αύξηση 4,1% σε όγκο, ακολουθούμενη από την Ελβετία (+2,7%), την Ελλάδα (+2,4%) και τη Σουηδία (+2,1%). Αυτό είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον δεδομένου ότι η Σουηδία (11,4%) και η Ελβετία (40,3%) έχουν τα χαμηλότερα μερίδια όγκου ιδιωτικής ετικέτας για τροφές κατοικίδιων, αλλά οι αριθμοί δείχνουν την προοπτική της κατηγορίας. Σε αξία, η εικόνα είναι παρόμοια. Η Δανία παρουσίασε αύξηση 4,2% από το 2023 στις πωλήσεις τροφών κατοικίδιων, ενώ η Γαλλία (+1,5%), η Τσεχία (+1,3%) και η Σουηδία (+1,1%) έδειξαν επίσης σταθερή ανάπτυξη. Για άλλη μια φορά, η Γαλλία (24%) και η Σουηδία (6,9%) έχουν τα χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης σε αξία πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας, αλλά η ανάπτυξη δείχνει τη δυναμική της κατηγορίας.
Επεκτάσεις και λανσαρίσματα στις ΗΠΑ
Ο καλύτερος δείκτης ανάπτυξης ιδιωτικής ετικέτας για προϊόντα κατοικίδιων προέρχεται από λιανοπωλητές και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Στις ΗΠΑ, τους τελευταίους έξι μήνες, μεγάλοι λιανέμποροι και ενώσεις χονδρεμπόρων εισέρχονται ή ανανεώνουν τις σειρές προϊόντων για κατοικίδια, επεκτείνοντας την ποικιλία και προσφέροντας νέα είδη υψηλής ποιότητας. Οι καταναλωτές ανταποκρίνονται θετικά σε στιλάτα, πρακτικά και προσιτά προϊόντα που διευκολύνουν τη φροντίδα και ενισχύουν τη σύνδεση με τα κατοικίδιά τους. Παράλληλα, οι νέες σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας επιδιώκουν να συνδυάσουν αξία και ποιότητα, καλύπτοντας τις αυξανόμενες ανάγκες των κηδεμόνων κατοικίδιων και τις προτιμήσεις τους για ολοκληρωμένες λύσεις φροντίδας.
Οι ευρωπαϊκές μάρκες εντάσσονται στην αγορά
Στην Ευρώπη, ο λιανικός τομέας δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην αγορά κατοικίδιων, με πολλές εταιρείες να λανσάρουν ή να επεκτείνουν σειρές ιδιωτικής ετικέτας τροφών και αξεσουάρ υψηλής ποιότητας. Τα νέα προϊόντα επικεντρώνονται σε υγιεινές συνθέσεις, χωρίς πρόσθετα, ζάχαρη ή συντηρητικά, ενώ πολλοί λιανοπωλητές επενδύουν σε εξειδικευμένα προγράμματα και υπηρεσίες για τους καταναλωτές, όπως ψηφιακά εργαλεία διαχείρισης κατοικίδιων και συμβουλές από κτηνιάτρους μέσω εφαρμογών. Οι στρατηγικές αυτές στοχεύουν στην αύξηση της προσβασιμότητας των προϊόντων, στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πελατών και στη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος φροντίδας για τα κατοικίδια.
Κατοικίδια και οι άνθρωποί τους
Στην αγορά των κατοικίδιων, αυξάνεται η τάση οι λιανοπωλητές να προσφέρουν προϊόντα και για τους ίδιους τους κηδεμόνες, με αντικείμενα εμπνευσμένα από τα κατοικίδιά τους. Η γκάμα περιλαμβάνει εποχικά είδη, ρούχα, διακοσμητικά αντικείμενα για το σπίτι και το χώρο εργασίας, παιχνίδια και αξεσουάρ, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία που ενισχύει τη σύνδεση ανάμεσα στους ανθρώπους και τους τετράποδους συντρόφους τους.
Η αγορά κατοικίδιων σύμφωνα με τους ειδικούς
Το μέλλον για τις πωλήσεις προϊόντων κατοικίδιων φαίνεται πολλά υποσχόμενο. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό φορέα βιομηχανίας τροφών κατοικίδιων FEDIAF, οι πωλήσεις προϊόντων κατοικίδιων αναμένεται να αυξηθούν κατά 4,1% στην Ευρώπη έως το 2026. Η αύξηση αυτή μπορεί να προέλθει από τη ζήτηση για βιολογικές και απαλλαγμένες από διάφορα βλαβερά συστατικά τροφές, καθώς οι κηδεμόνες φαίνεται να ενδιαφέρονται περισσότερο για την υγεία των κατοικίδιων τους και να μειώνουν τα επεξεργασμένα τρόφιμα στη διατροφή τους. Σύμφωνα με τη Euromonitor, διεθνής εταιρεία έρευνας αγοράς που παρέχει ανάλυση, στατιστικά και εκθέσεις για καταναλωτικές αγορές, βιομηχανίες και τάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγορά φροντίδας κατοικίδιων στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού έφτασε τα 24,8 δις ευρώ το 2024, καθιστώντας την τρίτη μεγαλύτερη αγορά κατοικίδιων στον κόσμο. Η Euromonitor προβλέπει αύξηση περίπου 4% τα επόμενα 5 χρόνια, ακολουθώντας την ανάπτυξη στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη, καθώς η υιοθεσία κατοικίδιων στην Ασία έχει αυξηθεί σημαντικά την τελευταία δεκαετία.
Σύμφωνα με έκθεση της Allianz Global Investors, το 60% του πληθυσμού στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού έχει κατοικίδιο στο σπίτι. Η Goldman Sachs προβλέπει ανάπτυξη 8% στις πωλήσεις τροφών κατοικίδιων στην Κίνα τα επόμενα 5 χρόνια. Υπάρχουν βάσιμοι λόγοι για αυτή την πρόβλεψη, καθώς η κατοχή σκύλων και γατών φτάνει πλέον στο 22% των νοικοκυριών της Κίνας, ή συνολικά 120 εκατ. σύμφωνα με την iMedia Research. Επιπλέον, το 60% της Γενιάς Ζ αναμένεται να υιοθετήσει κατοικίδια στο μέλλον.
Η αύξηση της κατοχής κατοικίδιων από τη Γενιά Ζ δεν περιορίζεται μόνο στην Κίνα. Σύμφωνα με την APPA, η ταχύτερα αυξανόμενη γενιά κηδεμόνων κατοικίδιων στις ΗΠΑ είναι η Γενιά Ζ. Περισσότερα από 18 εκατ. νοικοκυριά της Γενιάς Ζ διαθέτουν κατοικίδιο, με το 70% να έχει περισσότερα από ένα, καθιστώντας την τη μεγαλύτερη δημογραφική ομάδα με περισσότερα του ενός κατοικίδια.





