Τροφές σκύλων

Οι κηδεμόνες σκύλων είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για τροφές που φέρουν ετικέτα με ισχυρισμούς υγείας.

Πανεπιστημιακοί ερευνητές ανέλυσαν την τιμολόγηση των τροφών για σκύλους για να αποκαλύψουν ποια χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την υγεία απαιτούν υψηλότερο κόστος και τι σημαίνει αυτό για τα brands και τους καταναλωτές. Καθώς όλο και περισσότεροι κηδεμόνες θεωρούν τα κατοικίδιά τους οικογένεια, μια νέα ακαδημαϊκή μελέτη ρίχνει φως στο πόσο είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για να αγοράσουν τροφή για σκύλους με συγκεκριμένους ισχυρισμούς για την υγεία και την ευεξία των ζώων.

Το αντικείμενο της μελέτης

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο Journal of Agricultural and Applied Economics, εξέτασε 1.268 προϊόντα ξηράς τροφής για σκύλους που αναφέρονται στο Chewy.com, ένα από τα μεγαλύτερα ηλεκτρονικά καταστήματα λιανικής για προϊόντα κατοικίδιων στις ΗΠΑ, για να προσδιορίσει ποια χαρακτηριστικά που εστιάζουν στην υγεία αυξάνουν την τιμή και ποια όχι. Τα αποτελέσματα παρέχουν πληροφορίες για τους παραγωγούς τροφών για κατοικίδια που αναπτύσσουν νέα προϊόντα, καθώς και για τους καταναλωτές που λαμβάνουν αποφάσεις αγοράς. Η μελέτη σημείωσε ότι τάσεις όπως η πριμοδότηση και ο εξανθρωπισμός των κατοικίδιων έχουν ευαισθητοποιήσει τους κηδεμόνες σε θέματα σχετικά με την υγεία και την ασφάλεια των τροφών για τα κατοικίδιά τους, σε μια προσπάθεια να είναι όσο το δυνατόν πιο υγιή και ευτυχισμένα.

“Τα κατοικίδια έχουν φύγει πια από το στάδιο του να ζουν έξω στην αυλή του σπιτιού και έχουν γίνει μέλη της οικογένειας. Η επιλογή των τροφών τους από τους κηδεμόνες είναι ένας σημαντικός τρόπος με τον οποίο εκδηλώνεται αυτός ο δεσμός μεταξύ τους”, δήλωσε ο Άντριου Άντερσον, συν-συγγραφέας της μελέτης και επίκουρος καθηγητής Αγροτικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο και στον Σταθμό Γεωργικών Πειραμάτων του Αρκάνσας. Εν μέσω αυτών των τάσεων, σύμφωνα με τη μελέτη, η βιομηχανία τροφών για κατοικίδια αυξήθηκε από 65,9 δις δολάρια το 2012 σε 123,6 δις δολάρια το 2022, παραθέτοντας στοιχεία από την Statista. Η αγορά τροφών για κατοικίδια στις ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη παγκόσμια αγορά τροφών του κλάδου και συμβάλλει στο σύνολο των παγκόσμιων πωλήσεων, δημιουργώντας έσοδα 53,04 δις δολαρίων το 2022. Σε απάντηση, η βιομηχανία τροφών για κατοικίδια παρέχει τρόφιμα που έχουν ισχυρισμούς που ακούγονται πολύ παρόμοιοι με αυτούς που βλέπει κανείς στις εξειδικευμένες τροφές για ανθρώπους, πρόσθεσε.

Ακριβότερα προϊόντα με συγκεκριμένους ισχυρισμούς

Ο Άντερσον και ο συν-συγγραφέας Δρ. Λόνι Χομπς Τζούνιορ, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κάνσας, ανέλυσαν την ξηρά τροφή για σκύλους λόγω του κυρίαρχου μεριδίου αγοράς της παγκοσμίως. Χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο τιμολόγησης που απέκλειε τις επωνυμίες για να αποφευχθεί η μεροληψία, οι ερευνητές εξέτασαν 60 μάρκες ξηράς τροφής για σκύλους για να προσδιορίσουν πώς συγκεκριμένοι ισχυρισμοί υγείας επηρέασαν την τιμή. Επέλεξαν την ξηρά τροφή επειδή έχει το υψηλότερο μερίδιο αγοράς μεταξύ όλων των άλλων αγορών τροφών για κατοικίδια παγκοσμίως. Οι υψηλότερες μέσες τιμές ανά κιλό ήταν για προϊόντα που φέρουν ετικέτα με ισχυρισμούς όπως “ανακούφιση από αλλεργίες”, “διαχείριση βάρους”, “ευαίσθητο δέρμα” και “ευαίσθητο πεπτικό σύστημα”. Τα προϊόντα για ανακούφιση από αλλεργίες, αν και αποτέλεσαν μόλις το 2% του δείγματος, παρουσίασαν premium τιμή κατά 17%, γεγονός που, σύμφωνα με τον Άντερσον, ενδέχεται να οφείλεται στην προσθήκη συστατικών όπως τα αντιισταμινικά. Αντιθέτως, τα προϊόντα που φέρουν την ένδειξη “για υγιή δόντια και φρέσκια αναπνοή”, “για υγιείς και δυνατούς μύες” και “υποστήριξη του ανοσοποιητικού” είχαν τις χαμηλότερες μέσες τιμές ανά κιλό. “Το χαρακτηριστικό της ευαίσθητης πέψης, για παράδειγμα, περιλαμβάνεται στο 24% των προϊόντων, ενώ παράλληλα επιτρέπει την επιβολή μιας premium τιμής κατά 3,7%. Όταν σκεφτόμαστε τη ζήτηση, αυτή αποτελεί μια ένδειξη για τον υψηλό όγκο και την τιμή, οπότε για εμένα αυτό μοιάζει πολύ με ένα χαρακτηριστικό που καθοδηγείται από τη ζήτηση. Αντίθετα, η ανακούφιση από αλλεργίες περιλαμβάνεται μόνο στο 2% των προϊόντων, αλλά έχει μια πολύ μεγάλη premium τιμή κατά 17%. Δεν είναι απόλυτο, όμως μάλλον πρόκειται περισσότερο για παράγοντα προσφοράς σε αυτή την περίπτωση”, δήλωσε ο Άντερσον. Κοινώς, όταν ένα προϊόν που πωλείται σε μεγάλη ποσότητα έχει και υψηλή τιμή, αυτό δείχνει ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση για το προϊόν. Αντίθετα, αν η ποσότητα που πωλείται είναι χαμηλή αλλά η τιμή είναι υψηλή, τότε η υψηλή τιμή μάλλον οφείλεται σε άλλους παράγοντες και όχι τόσο στη ζήτηση.

Οι ανησυχίες για την υγεία διαμορφώνουν τη συμπεριφορά των κηδεμόνων

Στην αγορά τροφών για κατοικίδια, τα προϊόντα υγείας και ευεξίας αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στη διαμόρφωση των αγοραστικών συμπεριφορών των καταναλωτών. Οι Άντερσον και Χομπς επισήμαναν πρόσφατες μελέτες στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο που δείχνουν ότι οι σκύλοι είναι υπέρβαροι ή έχουν τουλάχιστον μία διαταραχή υγείας, συμπεριλαμβανομένων οδοντικών, δερματικών ή εντερικών προβλημάτων. Επικαλούμενοι τη μελέτη του Συνδέσμου για την Πρόληψη της Παχυσαρκίας Κατοικίδιων Ζώων του 2022, το 59% των σκύλων στις ΗΠΑ ταξινομήθηκαν ως υπέρβαροι ή παχύσαρκοι. Πρόκειται για αύξηση 3% από το 2018. Η μελέτη στο Ηνωμένο Βασίλειο έλαβε ένα τυχαίο δείγμα περισσότερων από 22.000 σκύλων από 784 κτηνιατρικές κλινικές και διαπίστωσε ότι σχεδόν το 66% των σκύλων είχε τουλάχιστον μία διαταραχή υγείας.

Στρατηγικές επιπτώσεις για τις μάρκες και τους αγοραστές

Ο Χομπς τονίζει ότι οι έμποροι μπορούν να δουν πόσο συχνά εμφανίζονται χαρακτηριστικά υγείας στα προϊόντα και την τιμή τους, για να καταλάβουν τη ζήτηση. Οι κατασκευαστές μπορούν να δημιουργήσουν προϊόντα που συνδυάζουν πολλά τέτοια χαρακτηριστικά, όπως “ανακούφιση από αλλεργίες” και “ευαίσθητο πεπτικό σύστημα”, για να καλύψουν περισσότερες ανάγκες. Ο Άντερσον σημείωσε ότι οι εκπτώσεις που σχετίζονται με κάποιους ισχυρισμούς υγείας, όπως η “οδοντική φροντίδα”, δείχνουν πως αυτά τα χαρακτηριστικά ίσως είναι καλύτερα να χρησιμοποιούνται ως συμπληρωματικά και όχι ως κύρια των προϊόντων. Τα αποτελέσματα αυτά μπορεί να βοηθήσουν και τους αγοραστές τροφών για κατοικίδια, καθώς δίνουν χρήσιμες πληροφορίες για τις τιμές και τα χαρακτηριστικά υγείας.

Για παράδειγμα, ενώ τα προϊόντα που ισχυρίζονται ανακούφιση από αλλεργίες έχουν υψηλότερη τιμή, οι αγοραστές μπορούν να αποφασίσουν αν αυτά τα προϊόντα ταιριάζουν στις ανάγκες του κατοικίδιου τους. Αντίθετα, τα προϊόντα που φέρουν την ένδειξη ότι φροντίζουν την οδοντική υγεία μπορεί να προσφέρουν καλή αξία, παρόλο που κυκλοφορούν στην αγορά μόνο με αυτό το χαρακτηριστικό. Τέλος, χρησιμοποιώντας φίλτρα που είναι διαθέσιμα σε διαδικτυακές πλατφόρμες αγορών, ο Χομπς δήλωσε ότι οι αγοραστές τροφών για κατοικίδια μπορούν να κάνουν ταχύτερες συγκρίσεις μεταξύ προϊόντων, προσδιορίζοντας ποια χαρακτηριστικά θέλουν στην επιθυμητή τιμή και διαβάζοντας κριτικές πελατών.