Online πωλήσεις για κατοικίδια

Οι ηλεκτρονικές αγορές αποτελούν πλέον έναν ζωτικής σημασίας μοχλό ανάπτυξης για τη βιομηχανία κατοικίδιων.

Αρκετές τάσεις επηρεάζουν τη βιομηχανία τροφών για κατοικίδια, από τις αλλαγές στην παγκόσμια ιδιοκτησία των εταιριών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο έως την άνοδο των αγορών μέσω TikTok και τους ισχυρισμούς που αφορούν τα λειτουργικά οφέλη των τροφών για την υγεία των κατοικίδιων. Η NielsenIQ (NIQ) παρουσίασε μια επισκόπηση αυτών των τάσεων.

Οι γάτες κυριαρχούν

Η Ευρώπη συμβάλλει επί του παρόντος στο 52% της παγκόσμιας ανάπτυξης της αγοράς, ακολουθούμενη από τη Βόρεια Αμερική με 33%, την Αφρική/Μέση Ανατολή με 9%, τη Λατινική Αμερική με 6% και την περιοχή Ασίας-Ειρηνικού με 1%. Χάρη στην αύξηση της κηδεμονίας κατοικίδιων, υπάρχουν περίπου 1 δις κατοικίδια παγκοσμίως με την κηδεμονία αιλουροειδών (γάτες) να πρωτοστατεί. Το 2024, το 56,1% των παγκόσμιων νοικοκυριών είχαν κατοικίδιο, σημειώνοντας αύξηση από 52,2% το 2019. Από αυτά, το 33,2% είχε σκύλο, σημειώνοντας αύξηση από 33,1% το 2019, και το 27,3% είχε γάτα, σημειώνοντας αύξηση από 23,6% το 2019. Παρότι ο σκύλος παραμένει το δημοφιλέστερο κατοικίδιο, σύμφωνα με τους ειδικούς, η γάτα έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε κυρίαρχη τάση. Σήμερα, περισσότερα από 1 στα 4 νοικοκυριά παγκοσμίως έχουν γάτα.

Αγορά κατοικίδιων στις ΗΠΑ

Η βιομηχανία φροντίδας κατοικίδιων στις ΗΠΑ πέτυχε πωλήσεις ύψους 83,8 δις δολαρίων το 2024, σημειώνοντας αύξηση 2,2% σε ετήσια βάση. Τα φυσικά καταστήματα αντιπροσώπευαν το 60%, σημειώνοντας μείωση 1,8%, και οι διαδικτυακές πωλήσεις αντιπροσώπευαν το 40%, σημειώνοντας αύξηση 8,8%. Αυτή η κατανομή μεριδίων 60-40 τοποθετεί τον κλάδο φροντίδας κατοικίδιων στο ίδιο επίπεδο με παρόμοιες διακυμάνσεις που παρατηρούνται στους κλάδους υγείας και ομορφιάς και φροντίδας βρεφών. Στις πωλήσεις μονάδων για το 2024, ο κλάδος φροντίδας κατοικίδιων έφτασε τα 8,9 δις δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 1% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Από αυτό, οι πωλήσεις μονάδων σε φυσικά καταστήματα αντιπροσώπευαν το 79%, σημειώνοντας μείωση 0,3%, και οι πωλήσεις μονάδων στο διαδίκτυο αντιπροσώπευαν το 21%, σημειώνοντας αύξηση 6,5%. Εξετάζοντας τον κλάδο φροντίδας κατοικίδιων σε σύγκριση με άλλα τμήματα λιανικής, ο κλάδος σημείωσε μία από τις μεγαλύτερες μειώσεις στις πωλήσεις σε φυσικά καταστήματα από το 2023 έως το 2024 με πτώση 1,8%. Η αύξηση 8,8% στις online πωλήσεις είναι σύμφωνη με εκείνη άλλων κλάδων. Επιπλέον, η βιομηχανία κατέγραψε άνοδο 2,4 ποσοστιαίων μονάδων στο μερίδιο των online εσόδων από το 2023 έως το 2024.

Omnichannel αγορές και η άνοδος της τροφής για γάτες οδηγούν την αγορά κατοικίδιων

Εξετάζοντας συγκεκριμένα τμήματα του κλάδου φροντίδας κατοικίδιων, ο χώρος της διατροφής για γάτες είναι ένας από τους λίγους που σημειώνουν αύξηση των λιανικών πωλήσεων σε δολάρια τόσο στα καταστήματα όσο και στο διαδίκτυο, αν και ο τομέας έχει συνολικά λιγότερες συνολικές πωλήσεις σε δολάρια. Οι υγρές και οι ξηρές τροφές για γάτες και οι λιχουδιές σημείωσαν αύξηση των πωλήσεων σε δολάρια στα καταστήματα και στο διαδίκτυο, ενώ μόνο οι ψυγμένες/κατεψυγμένες τροφές για σκύλους σημείωσαν αύξηση στα καταστήματα και στο διαδίκτυο. Όλες οι άλλες κατηγορίες τροφών για σκύλους, συμπεριλαμβανομένων των λιχουδιών για σκύλους, της υγρής τροφής και της ξηρής τροφής για σκύλους, μειώθηκαν στα καταστήματα και αυξήθηκαν στο διαδίκτυο. Παρόλο που τα έσοδα σε δολάρια δείχνουν ότι οι online πωλήσεις κερδίζουν σημαντικά έδαφος σε σύγκριση με τα φυσικά καταστήματα, η NIQ διαπίστωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος του συνολικού μεριδίου εσόδων στη βιομηχανία φροντίδας κατοικίδιων προέρχεται από καταναλωτές που αγοράζουν τόσο online όσο και από καταστήματα, τους λεγόμενους omnichannel αγοραστές. Το 2024, το 58,7% των αγοραστών προμηθεύτηκε προϊόντα μέσω omnichannel, σημειώνοντας αύξηση 1,5 ποσοστιαίας μονάδας. Το 37% των αγοραστών πραγματοποιεί αγορές μόνο από φυσικά καταστήματα, παρουσιάζοντας μείωση 2,2 ποσοστιαίων μονάδων, ενώ το 3,9% αγοράζει αποκλειστικά online, με αύξηση 0,7 ποσοστιαίων μονάδων.

Τα πολυκαναλικά μοντέλα οδηγούν τις πωλήσεις

Όσον αφορά τις πωλήσεις σε δολάρια, οι πωλήσεις σε όλα τα κανάλια αντιπροσώπευαν το 79,4% των πωλήσεων σε δολάρια το 2024, σημειώνοντας αύξηση 1,1 μονάδας.

Οι πωλήσεις σε καταστήματα αντιπροσώπευαν το 17,4% των πωλήσεων σε δολάρια, μείωση 1,8 μονάδας, και οι online πωλήσεις αντιπροσώπευαν το 3,2% των πωλήσεων σε δολάρια, αύξηση 0,7 μονάδων.

Όσον αφορά τους αγοραστές τροφών για κατοικίδια, η NIQ διαπίστωσε ότι οι πωλήσεις σε όλα τα κανάλια αντιπροσώπευαν το 44,8% των αγοραστών (αύξηση 2 μονάδων) και το 64,2% των πωλήσεων σε δολάρια (αύξηση 1,8 μονάδων).

Οι αγορές σε καταστήματα αντιπροσώπευαν το 51,3% των αγοραστών (μείωση 2,6 μονάδων) και το 31,7% των πωλήσεων σε δολάρια (μείωση 2,3 μονάδων).

Οι αγορές στο διαδίκτυο αντιπροσώπευαν το 3,9% των αγοραστών (αύξηση 0,5 μονάδων) και το 4,1% των δολαρίων, επίσης αύξηση 0,5 μονάδων. Επιπλέον, οι πωλήσεις στο διαδίκτυο καθοδηγούνται από τις συνδρομές.

Η κυριαρχία του TikTok

Όσον αφορά τις διαδικτυακές πωλήσεις, το TikTok βοηθά τους κηδεμόνες κατοικίδιων να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τις αγορές τους. Συνολικά, το 70% του συνόλου των χρηστών του TikTok έχουν ανακαλύψει νέες μάρκες και προϊόντα μέσω αυτού και το 83% ισχυρίστηκε ότι η πλατφόρμα παίζει κάποιο ρόλο στην αγοραστική τους απόφαση. Στην πραγματικότητα, 3 στους 4 χρήστες του TikTok είναι πιθανό να αγοράσουν κάτι ενώ χρησιμοποιούν την πλατφόρμα. Ακόμα κι αν ένας καταναλωτής δει ένα προϊόν στο κατάστημα, θα δοκιμάσει να το ψάξει στο TikTok για να δει αν μπορεί να βρει μια προσφορά ή περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το προϊόν. Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια πλατφόρμα με μεγάλη επιρροή. Στον κλάδο της φροντίδας κατοικίδιων, τα προϊόντα για κατοικίδια που πωλούνται συνολικά (σε όλες τις πλατφόρμες και τα κανάλια), έχουν μεγαλύτερο κύκλο εργασιών σε δολάρια από ό,τι οι πωλήσεις που γίνονται αποκλειστικά μέσω του TikTok, με τα έσοδα να φτάνουν τα 158 εκατ. δολάρια στις τελευταίες 52 εβδομάδες (έως τις 22 Φεβρουαρίου 2025), αυξημένα σημαντικά από τα 34 εκατ. δολάρια της προηγούμενης χρονιάς. Οι πωλήσεις τροφής για κατοικίδια αποτελούν μικρότερο μέρος του συνολικού τζίρου, αλλά παρουσιάζουν επίσης ταχεία ανάπτυξη. Στις τελευταίες 52 εβδομάδες (έως τις 22 Φεβρουαρίου 2025), οι πωλήσεις τροφής μέσω TikTok έφτασαν τα 4,3 εκατ. δολάρια, αυξημένες από 632.000 δολάρια.