Κατοικίδια και άγχος
Σύμφωνα με έρευνα, 6 στους 10 κηδεμόνες κατοικίδιων προτιμούν να περνούν χρόνο με τα κατοικίδιά τους όταν αισθάνονται στρες.
Μια νέα παγκόσμια έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 20 χώρες με τη συμμετοχή 31.299 κηδεμόνων κατοικίδιων από τις αγορές είκοσι χωρών για λογαριασμό της Mars Petcare, της κορυφαίας εταιρίας στη φροντίδα των κατοικίδιων ζώων, και της Calm, μιας από τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές διαλογισμού, ύπνου και χαλάρωσης παγκοσμίως, αποκαλύπτει ότι το 58% προτιμά να περνά χρόνο με το κατοικίδιό του όταν νιώθει στρες, έναντι ενός 32% που στρέφεται στον/στη σύντροφο, 23% στην οικογένεια και 18% σε παιδιά ή φίλους.
Ο στόχος της έρευνας
Τα αποτελέσματα της εν λόγω έρευνας αποτέλεσαν την αφετηρία για μια συνεργασία μεταξύ των δύο, η οποία στοχεύει να διερευνήσει τη βαθιά σύνδεση μεταξύ ανθρώπων και κατοικίδιων ως δύναμη για την επίτευξη καθημερινής ευεξίας. Επίσης, υπογραμμίζει τους ισχυρούς τρόπους με τους οποίους τα κατοικίδια βελτιώνουν την ψυχική υγεία και ευεξία των κηδεμόνων τους. Από το να τους ενθαρρύνουν να αποσυνδεθούν από την καθημερινότητά τους με διαλείμματα από τις οθόνες, την εργασία και τις δουλειές του σπιτιού, μέχρι το να τους προσφέρουν σιωπηλή παρηγοριά, τα ευρήματα σκιαγραφούν μια εντυπωσιακή εικόνα του πώς τα κατοικίδια βοηθούν εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να βρουν ηρεμία σε έναν κόσμο που είναι πάντα ενεργός.
Μερικές φορές δεν είναι αυτό που κάνουν, είναι απλώς ότι είναι εκεί. Περισσότεροι από τους μισούς κηδεμόνες κατοικίδιων (56%) ισχυρίζονται ότι τα κατοικίδια τους παρέχουν συντροφιά χωρίς να χρειάζεται οι ίδιοι να μιλήσουν σε στιγμές άγχους, ενώ άλλοι βρίσκουν βοήθεια στη συνομιλία με το κατοικίδιό τους, με σχεδόν το 1/4 (23%) να λέει ότι το κατοικίδιο τους δίνει την ευκαιρία να εκφράσουν ανησυχίες χωρίς να περιμένουν απάντηση. Ένα 84% των κηδεμόνων κατοικίδιων δηλώνει ότι η απλή παρουσία του κατοικίδιου τους είναι χαλαρωτική, προσφέροντας μια αίσθηση ηρεμίας που δεν απαιτεί λόγια ή πράξεις.
Ένα βλέμμα, ένα κούνημα της ουράς ή ένα άγγιγμα με τη μουσούδα ή την πατούσα, αρκούν για να οδηγήσουν τον κηδεμόνα καθημερινά προς ένα πλαίσιο καλύτερων συνηθειών ευεξίας:
Ξεφεύγοντας από την καθημερινότητα: Σχεδόν 8 στους 10 (78%) λένε ότι το κατοικίδιό τους τους υπενθυμίζει να σταματήσουν και να κάνουν ένα διάλειμμα από την εργασία, τις δουλειές στο σπίτι και από τα καθήκοντά τους γενικά, με το 50% να τονίζει ότι αυτό συμβαίνει καθημερινά: μια απαλή υπενθύμιση για να σταματήσουν, να αναπνεύσουν και να ανασυνταχθούν.
Ηρεμώντας το μυαλό: Το 73% των κηδεμόνων ισχυρίζεται ότι το κατοικίδιο τους ενθαρρύνει να σταματήσουν να σκέφτονται υπερβολικά ή να ανησυχούν, βοηθώντας τους να αισθάνονται πιο ήρεμοι και πιο συγκεντρωμένοι.
Χρόνος στην ύπαιθρο: Το 73% των κηδεμόνων κατοικίδιων αποκαλύπτουν ότι το κατοικίδιό τους τους ενθαρρύνει να περνούν χρόνο έξω, μετατρέποντας τις βόλτες μαζί του σε μια δραστηριότητα ευεργετική και για τις δύο πλευρές.
Οι οθόνες μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα όταν υπάρχουν κατοικίδια κοντά: Το 77% των κηδεμόνων ισχυρίζεται ότι το κατοικίδιο τους ενθαρρύνει να κάνουν ένα διάλειμμα από τις οθόνες, ενώ για τους μισούς (50%) είναι μια καθημερινή υπενθύμιση να αποσυνδεθούν, ένα ζωτικό μέτρο κατά της συνεχιζόμενης ψηφιακής εξάντλησης.
Γιατί τα κατοικίδια αποτελούν τελικά φυσικό αγχολυτικό;
Έρευνες δείχνουν ότι το άγγιγμα ενός ζώου αυξάνει τα επίπεδα ωκυτοκίνης, της ορμόνης που συμβάλλει στη χαλάρωση, στην εμπιστοσύνη, στην ψυχολογική σταθερότητα και στην οικοδόμηση των σχέσεων. Η καθημερινή υπενθύμιση ενός ζώου ότι είναι εκεί είτε με ένα νιαούρισμα πάνω στο πληκτρολόγιο είτε με μια ουρά που κουνιέται, λειτουργεί ως σύντομο διάλειμμα ενσυνειδητότητας και ρυθμιστής άγχους.
Η συμβολή του pet shop
Ένα pet shop μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στο να βοηθήσει τους πελάτες του να βλέπουν τα κατοικίδιά τους ως φυσικά αγχολυτικά, προσφέροντας όχι μόνο προϊόντα, αλλά εμπειρίες και ενημέρωση. Ακολουθούν ορισμένοι τρόποι που λειτουργούν προς αυτή την κατεύθυνση και που μπορεί έμμεσα να οδηγήσουν σε αυξήσεις των πωλήσεων.
Εκπαίδευση και ενημέρωση: Ενημερωτικά φυλλάδια ή σεμινάρια για τα οφέλη της συμβίωσης με κατοικίδια στην ψυχική υγεία και στη μείωση του άγχους, συμβουλές για το πώς να ενισχύσουν τον δεσμό με τα κατοικίδιά τους (π.χ. παιχνίδι, βόλτες, χάδια).
Προϊόντα που προάγουν την ευεξία: Προϊόντα που προωθούν τη χαλάρωση των κατοικίδιων (παιχνίδια, αρωματικά σπρέι, θεραπεία με ήχους), προϊόντα που διευκολύνουν τη φροντίδα και μειώνουν το άγχος (καταπραϋντικά συμπληρώματα, κρεβάτια με ανατομικό σχεδιασμό).
Δημιουργία ενός ευχάριστου χώρου: Ένας φιλικός και ήρεμος χώρος στο pet shop, όπου ο κηδεμόνας μπορεί να φέρει το κατοικίδιό του μαζί, ζώνες παιχνιδιού ή μικρές γωνίες χαλάρωσης για κατοικίδια όσο ο κηδεμόνας ψωνίζει, ερευνά, πληροφορείται κλπ.
Υπηρεσίες υποστήριξης: Συνεργασία με ειδικούς (εκπαιδευτές, κτηνιάτρους, ψυχολόγους κατοικίδιων) που μπορούν να προσφέρουν συμβουλές ή συνεδρίες, οργάνωση ομάδων ή εκδηλώσεων για κοινωνικοποίηση και ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ κηδεμόνων.
Ενημέρωση για την υγεία και την ευζωία των κατοικίδιων: Πληροφόρηση για τη συμβολή της τακτικής άσκησης και της σωστής διατροφής στη μείωση του στρες τόσο για το κατοικίδιο όσο και για τον κηδεμόνα.
Με τέτοιες πρωτοβουλίες, το pet shop γίνεται κάτι παραπάνω από σημείο αγοράς προϊόντων. Γίνεται ένας σύμβουλος ευεξίας και ψυχικής υγείας για τους ίδιους τους πελάτες και για τα κατοικίδιά τους.