Αύξηση στην αγορά κατοικίδιων

Η παγκόσμια οικονομία στον κλάδο των κατοικίδιων αναμένεται να ξεπεράσει τα 500 δις δολάρια έως το 2030.

Ισχυρή αύξηση στην παγκόσμια αγορά σε όλες τις κατηγορίες τροφών και φροντίδας κατοικίδιων προβλέπει η Bloomberg Intelligence, η ερευνητική μονάδα της Bloomberg LP που παρέχει ανάλυση δεδομένων, οικονομικές προβλέψεις και χρήσιμα συμπεράσματα για αγορές, κλάδους και εταιρίες σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αύξηση αυτή πρόκειται να συμβεί λόγω των εξελισσόμενων καταναλωτικών συνηθειών, της επέκτασης του ηλεκτρονικού εμπορίου και των μακροπρόθεσμων τάσεων εξανθρωπισμού των κατοικίδιων. Έτσι, η παγκόσμια βιομηχανία κατοικίδιων αναμένεται να αναπτυχθεί σε ποσοστό άνω του 45% τα επόμενα πέντε χρόνια, ξεπερνώντας τα 500 δις δολάρια έως το 2030, σύμφωνα με την πρόσφατα δημοσιευμένη Έκθεση Οικονομίας Κατοικίδιων 2025 της Bloomberg Intelligence.

Τι προβλέπεται για το άμεσο μέλλον

Σύμφωνα με την αναλύτρια μετοχών στον τομέα των καταναλωτικών αγαθών της Bloomberg Intelligence, η σταθερή ζήτηση για τροφές κατοικίδιων, οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συμπεριφορές και η συνεχιζόμενη κυριαρχία της αγοράς των ΗΠΑ θα βρεθούν στο επίκεντρο. Οι κηδεμόνες κατοικίδιων θα αυξήσουν τις δαπάνες τους σε όλες τις κατηγορίες του κλάδου σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν. Ενώ ο πληθωρισμός έχει οδηγήσει σε αύξηση των τιμών, η έρευνα έδειξε ότι οι κηδεμόνες κατοικίδιων εξακολουθούν να δίνουν προτεραιότητα στις ανάγκες των τετράποδων φίλων τους, ειδικά όσον αφορά τα τρόφιμα, τα παιχνίδια και τα προϊόντα περιποίησης.

Ωστόσο, ορισμένοι τομείς, όπως οι κτηνιατρικές υπηρεσίες, δέχονται πλήγμα λόγω των οικονομικών πιέσεων. Υπολογίζεται ότι περίπου το 20% των σκύλων και το 30% των γατών δεν πραγματοποιούν τους ετήσιους ελέγχους υγείας. Παρόλα αυτά, ο τομέας της υγειονομικής περίθαλψης θεωρείται σταθερά ένας από τους πιο υποσχόμενους για τη μελλοντική πορεία του κλάδου. Οι τροφές παραμένουν ιδιαίτερα σημαντικές για την επέκταση της οικονομίας των κατοικίδιων. Η Bloomberg Intelligence εκτιμά ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις τροφών για κατοικίδια θα αυξηθούν κατά 36%, φτάνοντας τα 145 δις δολάρια έως το 2030, με τις ΗΠΑ να αντιπροσωπεύουν τα 68 δις δολάρια από αυτά. Οι premium τροφές για κατοικίδια αναμένεται να αυξηθούν ακόμη πιο γρήγορα (κατά 40%) και να αποτελούν σχεδόν το 60% της αγοράς των ΗΠΑ μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Μέτρια ανάπτυξη για το 2025

Το 2025 ενδέχεται να αποτελέσει μια χρονιά με πιο συγκρατημένη ανάπτυξη. Όσον αφορά τις ΗΠΑ, για φέτος προβλέπεται ανάπτυξη μόνο κατά 5%, σε σύγκριση με το 6-7% κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι καταναλωτές γίνονται πιο επιλεκτικοί στις αγορές τους, γεγονός που επηρεάζει κυρίως το premium τμήμα της αγοράς. Προς το παρόν, οι τροφές χαμηλότερης τιμής αναμένεται να παρουσιάσουν ισχυρότερη ανάπτυξη από τα premium προϊόντα – με 6% έναντι 5% το 2025 – ωστόσο αυτή η τάση δεν προβλέπεται να διαρκέσει. Μέχρι το 2030 τα προϊόντα χαμηλότερης αξίας πιθανότατα θα σημειώσουν αύξηση μόλις 36%, ενώ το μερίδιο των premium προϊόντων θα συνεχίσει να αυξάνεται.

Ο ρόλος του ηλεκτρονικού εμπορίου

Το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί επίσης μια βασική δύναμη που διαμορφώνει την αγορά. Η ευκολία που είναι βασικό χαρακτηριστικό του φαίνεται να είναι η κινητήρια δύναμη. Σήμερα, 3 στους 10 καταναλωτές προτιμούν να αγοράζουν προϊόντα για τα κατοικίδιά τους online, ενώ πριν από τρία χρόνια ήταν μόλις 2 στους 10. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ΗΠΑ θα παραμείνουν η μεγαλύτερη αγορά, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 40% των πωλήσεων του κλάδου. Η Ευρώπη προβλέπεται να κατέχει περίπου το 1/3 της αγοράς, ενώ η Κίνα θα μπορούσε να αναπτυχθεί περισσότερο από 50% φτάνοντας τα 49 δις δολάρια, με την Alibaba να διατηρεί ένα προπύργιο στις διαδικτυακές πωλήσεις. Παρά κάποιες βραχυπρόθεσμες αντιξοότητες, υπάρχει μια μακροπρόθεσμη αισιοδοξία στον ορίζοντα. Ο εξανθρωπισμός των κατοικίδιων είναι πολύ σημαντικός, καθώς τα κατοικίδια θεωρούνται μέλη της οικογένειας. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, αν μια οικογένεια είχε σκύλο, συνήθως αυτός κοιμόταν έξω. Τώρα οι σκύλοι κοιμούνται όχι μόνο μέσα στο σπίτι, αλλά πιθανώς και στο κρεβάτι των κηδεμόνων τους. Τέλος, οι γάτες κερδίζουν κι αυτές έδαφος. Υπάρχουν δεδομένα στις ΗΠΑ που δείχνουν ότι η αύξηση των πωλήσεων για τροφές και σνακ για γάτες ξεπερνά αυτή των σκύλων, καθώς πολλοί είναι εκείνοι που υιοθετούν ξαφνικά μια γάτα χωρίς να το έχουν προγραμματίσει.