Δαπάνες για κατοικίδια

Έρευνα της Bank of America δείχνει στροφή στην καταναλωτική συμπεριφορά των κηδεμόνων κατοικίδιων για το 2025.

Οι δαπάνες για κατοικίδια φαίνεται να μπαίνουν στο μικροσκόπιο των καταναλωτών μέσα σε ένα περιβάλλον αυξημένου κόστους ζωής και συνεχιζόμενου πληθωρισμού στις ΗΠΑ, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Νέα έρευνα από την Τράπεζα της Αμερικής (Bank of America) αποκαλύπτει ότι οι κηδεμόνες κατοικίδιων περιορίζουν σταδιακά τα έξοδά τους για τροφές και υπηρεσίες φροντίδας, ενώ οι διαφορές ανάμεσα σε κοινωνικές ομάδες και γεωγραφικές περιοχές γίνονται ολοένα και πιο εμφανείς. Εκτός από μεταβολές στις καταναλωτικές συνήθειες, η έρευνα αποκαλύπτει και μεταβολές στη χρήση πιστωτικών καρτών στις ΗΠΑ. Με τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς να δέχονται πιέσεις, οι 94 εκατομμύρια κηδεμόνες κατοικίδιων στη χώρα φαίνεται να μειώνουν τις δαπάνες τους για αγορά τροφής και κτηνιατρικές υπηρεσίες. Το κόστος ζωής αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Αμερικανικού Γραφείου Στατιστικής Εργασίας (BLS), ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 2,3% τον Απρίλιο του 2025 σε ετήσια βάση. Πρόκειται για τη μικρότερη αύξηση των τελευταίων τριών ετών, αλλά παραμένει πάνω από το επιθυμητό 2% της Ομοσπονδιακής Τράπεζας (Federal Reserve).

Κτηνιατρικά έξοδα και υπηρεσίες κατοικίδιων με υψηλό πληθωρισμό

Η νέα αναφορά του Bank of America Institute αναλύει τη σημερινή καταναλωτική συμπεριφορά και τα δεδομένα πληθωρισμού. Σύμφωνα με την έρευνα, ο πληθωρισμός για τις τροφές για κατοικίδια προσεγγίζει το μηδέν, ενώ είχε αγγίξει το 16% την περίοδο 2022-2023. Ωστόσο, οι τιμές για υπηρεσίες κατοικίδιων, όπως οι κτηνιατρικές, παραμένουν σχετικά υψηλές στο 4,6%, αν και παλαιότερα είχαν φτάσει σχεδόν στο 12%. Από το 2019 οι υπηρεσίες κατοικίδιων έχουν ακριβύνει κατά 42%, ενώ οι τιμές για τροφές και λιχουδιές έχουν ανέβει κατά 22%.

Αξιοποιώντας δεδομένα από πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες, η Τράπεζα της Αμερικής διαπιστώνει ότι οι αγορές σε pet shops μειώθηκαν περίπου 4% τον Απρίλιο (σε ετήσια βάση), ενώ οι άμεσες δαπάνες για επισκέψεις στον κτηνίατρο ήταν μειωμένες κατά 1% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η μείωση αυτή πιθανώς υποδηλώνει ότι οι κηδεμόνες επιλέγουν να αγοράζουν τροφές για τα κατοικίδιά τους από τα σουπερμάρκετ αντί από τα pet shops ή ότι η αύξηση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων για κατοικίδιαέως και +20% από το 2020 σύμφωνα με την Ένωση Ασφάλισης Υγείας Κατοικίδιων Βόρειας Αμερικής (NA Pet Health Insurance Association) – περιορίζει τις άμεσες επισκέψεις στον κτηνίατρο.

Μεγαλύτερες περικοπές από τις νεότερες ηλικίες

Σύμφωνα με την έκθεση της Τράπεζας της Αμερικής, τα νοικοκυριά χαμηλότερου εισοδήματος που αποτελούνται από Millennials εμφανίζουν τη μεγαλύτερη μείωση δαπανών για κατοικίδια (περίπου 5%), σε σύγκριση με τους πιο ευκατάστατους συνομήλικούς τους και με άλλες ηλικιακές ομάδες.

Το κόστος καθορίζει τις επιλογές

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων και έρευνας κοινής γνώμης CivicScience σε 400 κηδεμόνες κατοικίδιων, το 32% δήλωσε ότι δεν κατάφερε να πάει το κατοικίδιό του στον κτηνίατρο τους τελευταίους έξι μήνες λόγω υψηλού κόστους. Επιπλέον, η τιμή είναι πλέον ο βασικότερος παράγοντας για τις καταναλωτικές αποφάσεις των κηδεμόνων κατοικίδιων: το 2025 το 50% δηλώνει πως η τιμή καθορίζει τις αγορές του, έναντι ενός 46% το 2023. Ο παράγοντας “υγιεινή επιλογή” υποχωρεί στη 2η θέση με 49%. Άλλοι παράγοντες όμως παραμένουν σταθεροί: ασφάλεια (37%), συμβουλή κτηνιάτρου (35%), ευκολία αγοράς (29%), σύσταση από φίλους ή οικογένεια (27%), προβολή στα pet shops (12%) και διαφήμιση ή μέσα ενημέρωσης (11%).

Ποια προϊόντα δικαιολογούν υψηλότερη τιμή

Μια ξεχωριστή μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Αρκάνσας εξέτασε τους λόγους για τους οποίους οι κηδεμόνες πληρώνουν υψηλές τιμές για να αγοράσουν τροφές για τα κατοικίδιά τους. Ορισμένοι ισχυρισμοί υγείας συνδέονται με σημαντικά περιθώρια τιμής: τα προϊόντα για αλλεργίες παρουσιάζουν αύξηση τιμής έως και +17,8%, ενώ εκείνα για ευαίσθητη πέψη +3,8%. Αντίθετα, χαρακτηριστικά όπως “ενίσχυση ανοσοποιητικού” (-2,7%) και “οδοντική φροντίδα” (-7,4%) συνοδεύονται από εκπτώσεις. Τα προϊόντα με ετικέτες όπως “premium” ή “χωρίς GMO” πωλούνται ακριβότερα. Αντιθέτως, οι χαρακτηρισμοί “με σιτηρά” ή “με γεύση κοτόπουλο” συνδέονται με χαμηλότερες τιμές. Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι κάποια χαρακτηριστικά έχουν χάσει την εμπορική τους δύναμη και ίσως χρειάζεται να συνδυαστούν με πιο ελκυστικά στοιχεία για να δικαιολογήσουν μια υψηλότερη τιμή.

Συμπέρασμα

Η συνολική εικόνα δείχνει ότι οι Αμερικανοί κηδεμόνες κατοικίδιων προσπαθούν να εξισορροπήσουν την αγάπη τους για τα ζώα με τις οικονομικές προκλήσεις της εποχής. Η ποιότητα και η ασφάλεια παραμένουν σημαντικές, αλλά το κόστος είναι πλέον ο κυρίαρχος παράγοντας στις αγοραστικές αποφάσεις. Σε αυτό το τοπίο, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη βιομηχανία κατοικίδιων θα χρειαστεί να επανεξετάσουν την πολιτική τιμολόγησης και την αξία που προσφέρουν στους καταναλωτές για να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη και τη ζήτηση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.